Reizigers op de elektrische veerponten van Riveer worden in de toekomst mogelijk begroet door een robot. Samen met de Gorinchemse IT-ondernemer Jan van Wijgerden gaat gemeente Gorinchem – waaronder de veerdienst valt – onderzoeken of de inzet van een zogenoemde humanoid wenselijk is.
De robot is niet bedoeld als vervanger van personeel, maar om te onderzoeken hoe hij functioneert aan boord en of een robot de dienstverlening kan ondersteunen. Wethouder Fatih Polatli zegt: “Door te experimenteren met de inzet van een robot, zetten we koers naar een innovatieve, efficiënte en toekomstbestendige dienstverlening door Riveer.”
Landelijke primeur
De Gorinchemse IT-ondernemer Van Wijgerden koopt de humanoid en gemeente Gorinchem werkt actief mee aan het experiment en het leerproces rondom de inzet van deze technologie. Dat een robot meevaart op een schip is een landelijke primeur.
Het onderzoek moet uitwijzen of en hoe een robot zich kan aanpassen aan de veeleisende omgeving van een veerpont, aldus gemeente Gorinchem. “Een goed functionerende robot op bewegende schepen en onder wisselende weersomstandigheden – letterlijk door weer en wind – is een uitdaging.”
De robot, die Kai heet, is aangeschaft om daar kennis over op te doen. Ook wordt bekeken welke taken de robot kan uitvoeren ter ondersteuning van de dienstverlening aan boord.
Assistent
Mocht de onderzoeksfase een succes zijn, dan overweegt veerbedrijf Riveer de inzet van een humanoid, bijvoorbeeld in geval van personele tekorten. De robot zou fungeren als een assistent en routinematige taken van personeel overnemen. Als voorbeelden geeft de gemeente het verwelkomen van passagiers, het geven van reisinformatie en het helpen bij inchecken aan boord.
“Zo blijft er voor medewerkers meer tijd over voor persoonlijke aandacht en complexere taken. Dit komt de kwaliteit van de dienstverlening uiteindelijk ten goede”, aldus Polatli.
Twee jaar testen
Riveer gaat de robot inzetten op een van de elektrische veren. In eerste instantie gaat de robot ‘oefenen’ met lopen aan boord. Ook wordt bekeken welke taken de robot kan uitvoeren ter ondersteuning van de dienstverlening. Tussentijds wordt de technologie in de robot waar nodig bijgesteld.
Er wordt in elk geval twee jaar geëxperimenteerd met de robot. Deze periode wordt gebruikt om ervaringen op te doen met de inzet van deze technologie aan boord.