Santa Fe geschikt voor grote en kleine rivieren

3
ms Santa Fe
(foto Dockmarks)

De personenauto Santa Fe is volgens de website van Hyundai het bijzonder luxueuze vlaggenschip van het automerk. Een goede reden om het zeer luxe, bij Concordia Damen onder regie van CCM3 afgebouwde drogeladingschip ook zo te noemen. Maar Santa Fe is ook een stad in het noordoosten van Argentinië. En dat is wél de naamgever van de 2.328 ton metende Santa Fe.

Er is geen twijfel mogelijk, want op de boeg van het door RensenDriessen Shipbuilding geleverde casco staat het stadswapen van de Argentijnse stad. Santa Fe is een naam die al ruim een eeuw wordt gebruikt in de familie van de eigenaren Alain Peleman en Stéphanie Tralbaut. 

Het is inderdaad een motorvrachtschip geworden dat qua afwerking niet onderdoet voor de meest luxueuze Hyundai. Een rondleiding door de ruime woning verraadt dat deze is ingericht door een binnenhuisarchitecte met veel smaak. 

Veel schilderwerk hoeft er in de toekomst aan boord van de Santa Fe niet gedaan te worden. Wel af en toe poetsen, want veel onderdelen aan dek zijn uitgevoerd in RVS 316. 

Waaronder de ‘pet’ van het door EBR geleverde stuurhuis, de bolders, de boordlichtvleugels, de roeftrap op het achterschip, de dekwasleiding, rembanden van de ankerlieren, de relingen inclusief de steuntjes en de elektrische vlaggenstok. 

Naam met een verhaal

“De naam Santa Fe staat zoals gezegd al ruim een eeuw op schepen van onze familie. Eerder dit jaar vierde een tante in Luik haar honderdste verjaardag. Zij vond het mooiste cadeau die dag dat wij ons nieuwbouwschip ook weer Santa Fe hebben genoemd. Haar grootvader was bevriend met een priester uit Argentinië en vond het door die vriendschap leuk op zijn schip de naam Santa Fe te zetten. De nu 100-jarige tante heeft daarop tot 1985 gevaren. De naam heeft tot 2008 op het schip van oom Michel Peleman gestaan; dat jaar stopte hij met varen.”

“De naam hebben wij met ons eerste nieuwbouwschip na zo’n dertien jaar weer teruggebracht in de familie. In 2001 kochten wij uit de vaart het 850 ton metende schip Fantasia. In 2007 kochten we de 1.600 ton metende Matthiola; aansluitend werd de Fantasia verkocht. Inmiddels is de Matthiola verkocht via RensenDriessen.”

“We hadden in Werkendam, met een ‘eigen’ kade, een mooie afbouwplek. De sfeer was prima en de mensen van CCM3 hebben echt vakwerk geleverd. Evenals de toeleveranciers, waaronder EBR, dat het na een mindere periode gelukt is een jong, dynamisch team samen te stellen. We hadden best twee weken eerder kunnen laden in Moerdijk voor de proefvaart bij Willemstad; wij hebben er echter bewust voor gekozen meer tijd voor de afbouw te nemen, zodat echt alles werd afgewerkt volgens onze pittige eisen. Dit is onze eerste afbouw en dat wilden we gelijk goed doen.” 

Santa Fe Alain Peleman
Alain Peleman: “Deze naam staat al meer dan een eeuw op de schepen van onze familie.” (foto Jan Hoek)

Leie-dienst

Rivier de Leie is 202 kilometer lang, ontspringt in Noord-Frankrijk en mondt in Gent in de Schelde uit. De Santa Fe gaat voor de Danser Group voornamelijk varen van Rotterdam/Antwerpen via Wevelgem, Halluin en Lille naar de Conteneurs Terminal in Dourges, de zogenoemde Leie-dienst.

Samen met RensenDriessen Shipbuilding heeft de familie Peleman-Tralbaut een schip met een nieuw ontwerp bedacht. Alain Peleman zegt daarover: “Stéphanie en ik spraken al bij drie jaar over nieuwbouw en daardoor hadden we een goed idee wat voor schip we wilden. Het is ontworpen voor containervervoer en geschikt voor het varen op grote en kleine rivieren zoals de Leie. Het is een zuinig, economisch schip geworden, dat ‘lekker door het water fietst’.”

GTL

“De Santa Fe heeft een lage kruiplijn van 5,25 meter zonder ballast. Met de 960 ton ballast, verdeeld over vijftien tanks, kunnen we zakken tot 4,25 meter. Vanuit de stuurhut kan ik het ballastsysteem, dankzij elektrische afsluiters,
bedienen. Bovendien kan ik op het scherm het niveau van alle vijftien tanks zien. Een lagere kruiplijn was mogelijk geweest, maar dat had ten koste gegaan van het
esthetische.” En dan lachend: “Het model van de Santa Fe moet wel mooi blijven en met het vervoer van 117 TEU zijn we ook dik tevreden.”

Koedood leverde de Mitsubishi-hoofdmotor van 1.414 pk bij 1.650 toeren. Voor de brandstof kozen de eigenaren bewust voor Shell GTL Fuel. Alain Peleman zegt over die keuze: “We vonden het zonde om een nieuw schip in de vaart te brengen zonder daarbij aan het milieu te denken. Deze synthetische dieselbrandstof is gemaakt van aardgas, die schoner verbrandt dan conventionele diesel, die van aardolie wordt gemaakt. Met een betere luchtkwaliteit door minder roetuitstoot en een schonere motor dragen wij, ondanks de circa 20 procent hogere prijs, graag ons steentje bij aan vergroening.”

Trotse eigenaren

Een rondwandeling op de Santa Fe maakt duidelijk dat het schip een zeer luxe drogeladingschip is, met hier en daar trekjes van een vijfsterrenriviercruiseschip. Niet alleen de betimmering van de woningen en het stuurhuis door Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen – waarbij de woorden warm, ruim en modern van toepassing zijn – en het eerder aangehaalde roestvaststaal, maken van de Santa Fe een bovengemiddeld fraai en luxe drogeladingschip.

Ook de keurig door Oechies afgewerkte technische installatie, de stoere door Van Wijk geleverde autokraan (21 meter, met een hefvermogen van 2.500 ton) en het mooie verfwerk van Arco Painting, maken van Alain en Stéphanie zeer terecht trotse eigenaren van hun Santa Fe.

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

3 reacties

  1. Wij wensen. Alain Peleman &. Stefanie Talbo
    Veel succes en een behoude vaart
    Van nonkel Michel. Peleman. En tante Tiny

  2. Wij wensen de trotse eigenaars Alain en Stefanie , van het prachtig schip SANTA FE , veel succes en behoeden vaart met nieuwe schip .
    Groetjes van een boezemvriend van nonkel Michel
    Jean en Viviane

  3. Vandaag de eer gehad de Santa Fe af te schutten in sluis Menen… wat een schoonheid. De knipoog naar het ecologische aspect siert Stefanie en Alain ten zeerste!

    Goeie vaart Santa Fe & crew…

    Sluis Menen

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.