Saluté is met refit een droom die uitkomt

3
(foto André Admiraal)

Het casco is meer dan een halve eeuw oud, aanzienlijk ouder dan de nieuwe eigenaren. En toch is duw- en sleepboot Saluté het magnum opus voor de nieuwe eigenaren Christiaan Huizing en zijn vrouw Maiken. Het in 1968 als Britse marine-sleepboot gebouwde vaartuig onderging een complete refit: het ijzerwerk gebeurde bij shipdock Draaisma in Franeker en de afbouw bij Scheepstimmerbedrijf Admiraal in het Overijsselse Hasselt, waarbij Huizing acht maanden lang op de werf ook zelf dagelijks de handen uit de mouwen stak om er het beoogde droomschip van te maken.

Dat is gelukt, zo vertelt Huizing: “Een duw-sleepboot die helemaal naar eigen inzicht is gebouwd, is voor mij een droom die uitkomt. Wat mij betreft haal ik mijn pensioen met deze duw-sleper.” De Saluté gaat varen voor verschillende opdrachtgevers, waaronder Hebo Maritiemservice en sleepagent Provaart Logistics.

Monopoolsleepboot

Christiaan Huizing is geboren op het water, zijn ouders waren binnenschippers op vrachtschip Liberté. Als kind was hij al gefascineerd door duw- en sleepvaart, een fascinatie die altijd bleef. Na zijn opleiding tot kapitein, stuurman en schipper aan het STC in Rotterdam ging hij aflossen voor verschillende werkgevers. In 2008 wilde hij een sleepbootje aanschaffen om op te gaan wonen. De toen tachtig jaar oude, deels gemoderniseerde monopoolsleepboot die hij kocht, was echter een te grote investering om alleen maar op te wonen. Daarom doopte hij de naam van het schip om van Lotus tot Saluté en ging er ook mee aan het werk.

Christiaan Huizing. (Foto Jan Johan ten Have)

Twaalf jaar lang werkten Huizing en zijn vrouw met dit schip. Nadat de verouderde Deutz-hoofdmotor in 2018 werd vervangen door een gloednieuwe Caterpillar, kreeg Huizing een jaar later out of the blue een bod op zijn schip: “Het stond niet te koop, maar de geïnteresseerde meldde zich spontaan omdat het een mooi schip was, dat in goede staat van onderhoud verkeerde.”

Stoute schoenen

Huizing realiseerde zich dat hij deze duw-sleper ooit toch eens zou moeten vervangen. “De boot was negentig jaar en ik nog maar 35. Het bod dat we kregen was goed en niet veel later was de koop rond.” Op dat moment had hij geen idee wat de toekomst zou brengen. Daarom ging hij weer in de aflossing varen. “Als kapitein-eigenaar ben je altijd met je eigen boot en bedrijfsvoering bezig. Na zo veel jaren vond ik het wel prettig om weer eens te ervaren hoe het is om voor anderen te varen. Het was een mooie ervaring die mij leerde dat ik toch echt in de wieg ben gelegd als zelfstandig ondernemer.”

Bij de aankoop van zijn eerste eigen duw-sleper in 2008 viel zijn oog al op een sleepboot uit 1968: een 250 ton zware, oersterke en onder Lloyds gebouwde Britse marine-sleepboot, eentje uit een serie van zes. Destijds ging de koop niet door en inmiddels was deze in handen van een Belgische eigenaar. Huizing trok de stoute schoenen aan en benaderde hem.

Verkoop bleek bespreekbaar: “Het was dit of nieuwbouw. Want ondanks de leeftijd van ruim vijftig jaar is dit een van de jongste duw-sleepboten op de markt. Nieuwbouw was bedrijfseconomisch gezien eigenlijk geen optie. Daarom waren wij bijzonder blij dat de eigenaar deze wilde verkopen. Niet in de laatste plaats omdat het een mooi gebouwde boot is met prachtige lijnen. En doordat deze Saluté met 6,60 meter ruim een meter breder is dan de vorige, biedt deze voelbaar meer stabiliteit en behoorlijk wat extra ruimte aan boord.”

Totale refit

Met het oog op de lange termijn besloot het nieuwe eigenaarskoppel om het schip niet gelijk in gebruik te nemen, maar eerst een totale refit te geven. Dit gebeurde sinds april van dit jaar voor de wal bij Draaisma en Admiraal. Huizing nam zelf de bouwbegeleiding op zich. De grondige renovatie begon met het strippen van de boot. Maar liefst 40 ton staal werd eruit gesloopt. Het ijzerwerk werd uitgevoerd door Scheepswerf Draaisma en de eigenaar zelf. “Ik voer mijn hele leven al werkzaamheden in de metaal uit. Ik wilde graag zelf meewerken aan ons eigen schip om erbij te zijn voor vragen en er zo voor te zorgen dat alles tot in detail zo zou worden als wij het zelf wilden.”

Onder meer de schacht werd uit de machinekamer gehaald, de vrijgekomen ruimte werd aan de woning toegevoegd om ruimte te creëren voor het hele gezin. Er zijn nu drie slaapkamers aan boord. De nieuwe accommodatie voldoet aan de nieuwste geluidsnormen. De betimmering is uitgevoerd door Admiraal, terwijl het idee voor de woninginrichting afkomstig is uit de koker van partner Maiken. De complete elektra aan boord is door de eigenaar samen met Navibus uit Zwolle vernieuwd. Er is geen centimeter oude stroomkabel blijven zitten. Hetzelfde bedrijf leverde en installeerde ook de moderne, digitale nautische apparatuur.

Verder is de ‘nieuwe’ Saluté door de firma Wessels uit het Duitse Haren (Ems) voorzien van een nieuwe brug en leverde Verwer Aggregaten uit Blokzijl de nieuwe Yanmar- en Deutz-generatoren. De 730 pk sterke Caterpillar 3412 hoofdmotor bleef: die draaide sinds een grondige revisie nog maar 3.500 uren en kan dus nog wel even mee.

(foto André Admiraal)

Trouw

Voor de financieringsbegeleiding van het project deed Huizing een beroep doen op financieel adviesbureau Arend Jetten uit Meppel. De inmiddels gepensioneerde Jetten pakt nog af en toe een klus op voor trouwe relaties. En trouw is de familie Huizing. Want zelfs al bij de financiering van Liberté, waarop Christiaan Huizing werd geboren, was Jetten als financiële man betrokken, destijds nog als medewerker van een bank.

“In die tientallen jaren is er veel veranderd”, weet Jetten. “En dat zeker niet in alle opzichten ten goede. Ook het financieringsvraagstuk van dit schip was erg complex.” Maar het is gelukt, waarmee voor de trotse bezitter van deze karakteristieke duw-sleepboot de cirkel helemaal rond is.

tekst: Jan Johan ten Have

 

Christiaan Huizing. (foto Jan Johan ten Have)

Article bottom ad

3 reacties

  1. Ook dit avontuur wordt voor Chris en Maiken ongetwijfeld weer een groot succes !!.
    Van harte gefeliciteerd met het het fantastische resultaat.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.