- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsJubilerend Multraship verwelkomt Multratug 36

Jubilerend Multraship verwelkomt Multratug 36

- Advertentie -

Delen

Multraship Towage & Salvage heeft vrijdagmiddag 1 november zijn nieuwste sleepboot, de Multratug 36, gedoopt. Jacqueline Pey verrichtte de doop en wenste de sleepboot en haar bemanning een behouden vaart. Zij is de echtgenote van Chris Pey, senior commercial manager bij Multraship.

De doop viel samen met het 40-jarig bestaan van Multraship. Het Terneuzense bedrijf werd in 1984 door de familie Muller opgericht om gespecialiseerde sleep- en bergingsdiensten te leveren. De familie is al meer dan 250 jaar actief in de scheepvaart en sinds 1911 betrokken bij sleep- en bergingswerkzaamheden.

Serie van drie

De Multratug 36 is, na de Multratug 34 en Multratug 35, de laatste uit een bestelling van drie sleepboten die Damen leverde. De ‘34’ is aan het werk in Oman.

De 32 meter lange sleepboot is met een trekkracht van maximaal 89,5 ton zeer goed geëquipeerd voor diepzee- en kustsleepwerk, bergingen en andere operaties. De Damen ASD Tug 3212 voldoet door toepassing van het door Damen zelf ontwikkelde Marine NOX Reduction-systeem aan de IMO Tier III-eisen.

Daarnaast heeft Damen de sleepboot uitgerust met FiFi-1-brandbestrijdingssystemen en is de Multratug 36 beter uitgerust voor ankerbehandeling en offshore-operaties. De accommodatie heeft een upgrade gekregen met extra isolatie om meer comfort aan de bemanning te bieden.

Jacqueline Pey verrichtte de doop, geassisteerd door de managing directors van Multraship: Leendert Muller (links) en Pepijn Nuijten. (foto Damen)

Kunstmatig energie-eiland

Een van de projecten die de nieuwe sleepboot en zusterschip Multratug 35 de komende tijd samen zullen ondersteunen, is het Princess Elisabeth Island-project. Dit is ’s werelds eerste kunstmatige energie-eiland. Het komt 24 zeemijl uit de Belgische kust te liggen en krijgt een cruciale rol in de energietransitie van België.

“Voor dit project zijn we verantwoordelijk voor het slepen van de caissons van Vlissingen naar het eiland”, licht managing director Leendert Muller van Multraship toe. “Elk caisson is 57 meter lang, 30 meter breed en 30 meter hoog en vormt een bouwsteen voor de structuur van het eiland.”

Denemarken

Een ander belangrijk project waarbij de nieuwe aanwinst waarschijnlijk ingeschakeld gaat worden, is het Fehmarnbelt-project. Dit is het grootste infrastructuurproject van Denemarken en de langste afgezonken tunnel ter wereld. Deze 18,2 kilometer lange tunnel verbindt Denemarken en Duitsland en zal naar verwachting in 2029 worden geopend. Multraship levert zeven schepen voor het project.

Damen Sales Director Benelux Mijndert Wiesenekker: “Namens Damen feliciteren we Multraship met hun nieuwe schip en bedanken we hen voor het opnieuw stellen van hun vertrouwen in Damen. We zijn ervan overtuigd dat de MULTRATUG 36 een goede toevoeging zal zijn aan de Multraship-vloot.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -