- Advertentie -
- Advertentie -

Nieuws

- Advertentie -

Delen

Zoals met alles is de presidents­verkiezing in de USA geslonken als relevant onderwerp in het nieuws. Joe Biden wordt de nieuwe president en de verongelijkte kleuter in het Witte Huis zal blijven briesen (en met hem al die poppetjes in Washington die van hem afhankelijk zijn). Het had nieuws geweest als Donald Joe keurig had gefeliciteerd en was vertrokken (waarschijnlijk naar de gevangenis, ga niet langs start, je ontvangt geen salaris).

Natuurlijk hebben we nog steeds veel te veel besmette mensen, maar zelfs het virus begint aan nieuwswaarde te verliezen, de velen die hun geliefden, hun bedrijf, hun baan of heel veel geld hebben verloren ten spijt.

Dus is er weer plek in de krant voor het klimaat. Zo’n beetje de grootst denkbare ramp die de menselijke beschaving over zich heeft afgeroe­pen. Gelukkig zijn er mensen met de ultieme oplossing. Zo legt een meneer in het AD uit hoe we van die stinkende schepen af kunnen komen. Dat kan door ze op waterstof te laten varen, aldus deze meneer die heel veel van waterstof afweet maar helemaal niks van de binnenvaart. Alsof het de jaren 80 (van de vorige eeuw) zijn, wordt de binnenvaart lekker ongenuanceerd weggezet als veel vervuilender dan het weg­vervoer want een schip verbruikt meer diesel dan een vrachtauto.

Elke leek mag appels en peren ongestraft inwisselen en de journalist schrijft dat braaf op, zoals hij ook ademloos luistert naar mensen die beweren dat de aarde plat is en dat het vaccin tegen Covid-19 via G5 door de regering wordt gebruikt als middel om ons aan te sturen zodat we allemaal gaan geloven dat zowel de maanlanding als de aanslag op de Twin Towers helemaal niet is gebeurd.

Op z’n juiste merites beschouwd, is de binnenvaart waar het de uitstoot van kooldioxide betreft nog steeds verreweg een betere optie dan de vrachtauto, ook al vaart een schip niet elektrisch. Elektrisch varen heeft nogal wat voeten in de aarde. Alle elektrische aandrijving heeft de keerzijde dat die energie ergens vandaan moet komen.

Of het batterijen zijn of waterstof, je moet die energie er eerst in stoppen, voordat je het kan gebruiken. Het is dus een verschuiving van het probleem. Waterstof bijvoorbeeld kost ook nog eens ontzettend veel geld. We moeten linksom of rechts­om naar dat elektrisch varen, wat voor brandstof je daarvoor ook gebruikt, maar het is een lange, kronkelige weg. Des te meer een enorm compliment voor de pioniers die toch hun nek durven uitsteken (ga naar start en ontvang dubbel salaris).

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -