Scheepswerf Royal Bodewes in Hoogezand bouwde voor rederij Arklow Shipping de minibulker Arklow Vanguard. Op dinsdag 2 mei vond vanaf de Eemshaven de proefvaart plaats van deze 86,90 meter lange en 15 meter brede bulkcarrier met bouwnummer 726.
Na de Arklow Vale, Arklow View, Arklow Valiant, Arklow Valley en Arklow Valour is dit de zesde in een serie van tien, herkenbaar groene zusterschepen. De Hoogezandster werf bouwde ze in opdracht van de Rotterdamse vestiging van de Ierse rederij.
Het betreft de serie Eco Traders die Royal Bodewes speciaal voor deze opdrachtgever heeft ontworpen. De zes zusterschepen zijn vrijwel identiek.
Opdracht
Er is één optisch markante eigenschap die in de loop van de serie is gewijzigd. Werden de eerste twee nog voorzien van een Groot Crossbow, vanaf nummer 3 is deze vervangen door een straight bow. Dit heeft alles te maken met het verwachte gebruik van de schepen door de rederij. Het voordeel van de crossbow is optimalisatie van het brandstofverbruik en van het vaargedrag van het schip bij zwaardere omstandigheden. Bij de straight bow is er meer werkruimte op de bak en is het zicht bij het ankeren beter.
De Eco Trader is een compacte bulkcarrier met een laadvermogen van 5.168 ton. De rederij wenste een kwalitatief hoogwaardige serie schepen met de focus op werkbaarheid. Het schip moest onder de 3.000 GT (gross tonnage) en een lengte van 90 meter blijven. Binnen de gestelde kaders moest het ruimvolume van de bulkcarrier zo groot mogelijk worden. Om de bouw- en onderhoudskosten zo aantrekkelijk mogelijk te houden zette de rederij in op eenvoud. Het moest een compleet, maar basic uitgevoerd schip worden.
Brandstofverbruik
Dat was een mooie uitdaging voor de creativiteit van de scheepsbouwers en engineers van Royal Bodewes, samen met het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) in Wageningen. Dit leidde tot het ontwerp van een tijdloze bulkcarrier, precies zoals de rederij het voor ogen had.
De Eco Traders zijn oerdegelijk gebouwd, zonder overbodige techniek. Dat maakt het schip onderhoudsvriendelijk. Arklow Shipping wil de Arklow Vanguard gaan inzetten voor het transport van stukgoed en bulk in Noordwest- en Zuid-Europa.
The less you burn, the more you earn. Daarom was ook minimaal brandstofverbruik van groot belang bij ontwerp en bouw van de Arklow Vanguard en haar zusterschepen. Dankzij het bijzonder efficiënte onderwaterschip is de weerstand en daarmee het brandstofverbruik minimaal. Het 1.740 kW vermogen van de oliegestookte MAK 6M25-hoofdmotor is overigens wel meer dan voldoende voor het schip om ook onder zwaardere omstandigheden goed en rendabel uit de voeten te kunnen.
Royal Bodewes
Goed luisteren, anticiperen, denken in oplossingen en flexibel zijn. Dat zijn volgens Martijn Beunk van Royal Bodewes onderscheidende kwaliteiten van de scheepswerf waarvoor hij werkt: “Een schip bouwen doe je met elkaar, daarom is optimale samenwerking en communicatie binnen de driehoek rederij-werf-leveranciers essentieel. In dat kader werken wij volledig transparant: wij laten zien wat we doen en waarom we het zo doen.”
Reikon
Vanaf nummer 3 van deze serie is de Eco Trader uitgerust met een reinigingsinstallatie voor ballastwater, zoals verplicht is voor alle zeeschepen met kiellegging sinds 1 januari 2017. Dit ballastwaterbehandelingssysteem OceanGuard van Headway is geleverd door Reikon. Ook leverde Reikon alle Bombas Azcue-pompen aan boord.
Zowel voor deze tien schepen als voor een serie van tien Arklow-zusterschepen die worden gebouwd bij Ferus Smit in Hoogezand is Reikon de leverancier van pompen en ballastwatermanagementsystemen. Volgens accountmanager Xander de Bruin van Reikon is de keuze van de opdrachtgever gebaseerd op goede ervaringen met het merk Azcue Bombas en de voorraad aan onderdelen dicht bij huis.
Geen UV
De Bruin: “Voor het ballastwaterbehandelingssysteem wilde de opdrachtgever absoluut geen UV-systeem hebben. De Headway OceanGuard werkt met elektrokatalyse, een proces zonder UV. Dit proces creëert krachtige deeltjes (hydroxylradicalen) die bacteriën, virussen en overige micro-organismen vernietigen. Hydroxylradicalen bestaan slechts enkele nanoseconden en de enige eindproducten zijn CO2, water en anorganische mineralen die geen gevaarlijke residuen achterlaten. Het ingenomen water kan daarna veilig overboord zonder dat dit gevaar oplevert voor mens of omgeving.”
“Het stroomverbruik van elektrokatalyse is zeer laag, in tegenstelling tot energieverslindende UV-lampen. Daarnaast is OceanGuard dusdanig efficiënt dat het opereert met een enkele behandeling, namelijk alleen bij inname van ballastwater. Dit systeem is geschikt voor zowel zoet, zout als brak water.”