De Zwitserse cruiserederij Scylla AG heeft de zusterschepen Swiss Emerald (2006) en Swiss Sapphire (2008) laten ombouwen. Daardoor heeft de Amerikaanse touroperator Tauck twee volledig nieuwe schepen ter beschikking die voldoen aan de wens van gasten om meer ruimte te hebben.
Scylla AG bedient met haar schepen meerdere markten, waaronder de Duitse, Amerikaanse en Engelse. Amerikaanse cruisetoeristen verlangen volgens directeur Robert Reitsma de meeste luxe. “Bij de bouw van nieuwe schepen voor deze markt gaan we telkens een stapje hoger qua uitzicht, uitrusting en ruimte per gast. We wilden ook de Swiss Emerald en de Swiss Sapphire naar deze standaard brengen.”
Op beide schepen is het suiteblok tot op het staal toe leeggehaald en verbouwd, waardoor er minder maar grotere kamers zijn ontstaan. In plaats van 124 gasten kunnen de schepen nu maximaal 104 gasten meenemen.
Zowel in hun kamer als in het opnieuw gestoffeerde en behangen restaurant hebben zij meer ruimte. Door de ombouw van de bar achterop de schepen tot een bistro is tevens het horeca-aanbod verbreed.
De Swiss Sapphire is omgebouwd bij Da-Capo in Hardinxveld, de vaste afbouwlocatie voor Scylla. Het schip, dat reizen door Frankrijk maakt, werd daartoe teruggehaald vanaf de Seine en via Le Havre naar Nederland gesleept.
De Swiss Emerald is in het Rhône-gebied omgebouwd aangezien het transport naar Nederland te duur zou zijn geweest. Scylla bracht haar onderleveranciers naar Frankrijk. Daar konden ze verblijven op enkele schepen die naast de Swiss Emerald waren afgemeerd.
Zowel de Swiss Emerald als de Swiss Sapphire zijn inmiddels volgens planning aan hun seizoen begonnen.
Als nieuw
De Amerikaanse touroperator Tauck, die de Swiss Emerald en de Swiss Sapphire inzet, heeft nu in feite twee nieuwe schepen ter beschikking. Reitsma: “De leeftijd van het casco bepaalt niet hoe nieuw een schip is. Als het DNA van het casco nog goed is, kan je een cruiseschip volledig vernieuwen.”
“Met de omgebouwde schepen kan Tauck weer minimaal tien jaar concurrerend op de markt zijn, zich onderscheiden van concurrenten en voldoen aan de wensen van klanten. In de winter gaan we ook de Esprit en de Treasures vernieuwen.”
Daarnaast is Scylla de vloot nog volop aan het uitbreiden. Dit jaar met drie nieuwe schepen. Ze zijn stuk voor stuk custom made ontworpen en gebouwd.
“We spreiden onze activiteiten over meerdere markten, die elk hun eigen eisen stellen. De Amerikaanse markt is sterk gericht op luxe terwijl de Duitse markt prijstechnisch competitiever is. Dat betekent onder meer dat de schepen meer gasten moeten kunnen meenemen.”
“Voor ons is de cruisemarkt nog steeds aan het groeien. We bouwen zo flexibel mogelijk om de schepen in veel vaargebieden te kunnen inzetten.”
Tekst: Sarah De Preter