Op het vlak van innovatie heeft het Rotterdamse havenbedrijfsleven een succesvolle inhaalslag gemaakt ten opzichte van bedrijven elders in Nederland. Dat is één van de uitkomsten van de nieuwe editie van de Haven Innovatie Barometer, een meerjaarlijks grootschalig onderzoek door het Erasmus Centre for Business Innovation, in opdracht van SmartPort en het Havenbedrijf Rotterdam. Centraal daarin staan de vernieuwing en het innovatieklimaat in de Rotterdamse havenregio.
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de groep innovatiekoplopers gemiddeld beter presteert dan niet-innovatieve bedrijven, dat de klant een dominante rol speelt voor vernieuwing en dat een aanzienlijk deel van de bedrijven voorstander is van een actievere rol van het Havenbedrijf als het gaat om digitalisering, energietransitie en
De arbeidsmarkt in de haven. De bevindingen zijn gebaseerd op een uitgebreide enquête onder managers van 4.500 vestigingen in de haven en de omliggende regio.
Smartport
“Dit onderzoek toont wederom aan dat bedrijven die innovatief inspelen op de veranderingen die op hen afkomen, beter zijn uitgerust om hun bestaande en nieuwe klanten te bedienen”, aldus directeur Elisabeth van Opstall van SmartPort.
SmartPort werkt met bedrijven in de haven samen om op basis van wetenschappelijk onderzoek tot beslisinformatie te komen. “Het gaat hierbij om creëren van kennis over en impact van lange termijn ontwikkelingen zoals de energietransitie, klimaat, digitalisering en automatisering. De innovatie koplopers onderstrepen in de Haven Innovatie Barometer de toegevoegde waarde van samenwerkingsverbanden zoals SmartPort.”
Omzet
De omzet van het gemiddelde bedrijf in de haven kwam in de afgelopen drie jaar voor een kwart voort uit nieuwe producten of diensten. Substantieel verbeterde producten of diensten zorgden voor circa 20 procent. Bijna 60 procent was afkomstig uit onveranderde dan wel nauwelijks aangepaste producten of diensten.