- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHydromarine presenteert eigen elektrische asgenerator

Hydromarine presenteert eigen elektrische asgenerator

- Advertentie -

Delen

Als doorontwikkeling van de EcoGenDrive hydraulische generator presenteert Hydromarine een volledig elektrische asgenerator. Deze  generator, aangedreven vanaf de voortstuwingsmotor, is volgens het bedrijf uit Papendrecht stiller, betrouwbaarder, onderhoudsvriendelijker en door de nieuwste elektronica stabieler qua netfrequentie.

Misschien wel het belangrijkste verkoopargument is de brandstofbesparing: het dieselaggregaat kan uit. Een 60 kVA aggregaat gebruikt stationair circa 5 liter gasolie per uur; belast is dat nog meer. Hoewel de hoofdmotor met een asgenerator ook wel iets meer verbruikt, is de winst al snel 100 liter gasolie per etmaal.

In 1954 begon Motrac Industries. Hydromarine en Motrac Industries Willich (in Duitsland) kwamen er later bij. Inmiddels gespecialiseerd in hydraulische en elektrische aandrijftechniek leveren de bedrijven aan de industrie, agrisector, het wegtransport en de scheepvaart.

Met innovatie en duurzaamheid als insteek startten de engineeers van Hydromarine in 2018 aan de ontwikkeling van de hydraulische asgenerator: De EcoGenDrive. Anco Koster, bedrijfsleider van Hydromarine: “Het ging toen om een gesloten kringloop­systeem en dat maakt de installatie compact, efficiënt en zeer doeltreffend.”

Aan de voortstuwingsmotor wordt een hydraulische pomp gekoppeld die met speciaal ontwikkelde elektronica wordt aangestuurd. Met deze combinatie reageert dit systeem zeer snel op wisselingen in toerentallen. Zo levert de generator altijd en onder iedere gewenste vaarconditie zijn elektrisch vermogen, onafhankelijk van het toerental van de dieselmotor.

Altijd stroom

Met de ervaring van de hydraulische variant is nu een groener alternatief ontworpen, de nieuwe elektrische asgenerator: E-EcoGenDrive. Met een hoger rendement, variërend van 83 tot 96 procent, is dit een nog directere kostenbesparing. Daarnaast produceert de elektrische variant veel minder geluid, is hij betrouwbaarder en heeft hij bijna geen onderhoud nodig.

Vijftien specialisten en vertegenwoordigers van scheepvaartbedrijven waren 28 november in Zutphen, bij Motrac Industries, uitgenodigd voor de intro­ductie van de elektrische asgenerator. Het prototype stond aangesloten op de higtech testbank van Motrac Industries.

De elektrische variant is langdurig getest en alle kinderzieken zijn getackeld. Nu is het volgens Hydromarine tijd dat de E-EcoGenDrive zich gaat bewijzen in de praktijk.

Hydromarine is op zoek naar scheepswerven, rederijen en hermotiseringbedrijven die samen met hen het systeem inbouwen in schepen en pilots gaan draaien. Het is de bedoeling dat komend jaar tenminste vijf sets gaan draaien op schepen.

De uitgenodigde specialisten reageerden positief. Kelt Remmen, GreenPower-manager van YES uit Yerseke, had een vraag over het geluid tijdens de testsimulatie. Het bleek dat aandrijving van de elektrische generator bij wisselende toerentallen een hoog gierend geluid maakte; dit bleek te worden veroorzaakt door de testbank en niet de asgenerator.

“Dit past goed bij onze voortstuwingsystemen als nieuwe trend. De techniek en hoge voltages zijn nieuw, maar het aandrijven op de keerkoppeling of voorzijde van de motor is niet geheel nieuw. Deze elektrische generator is wel heel schoon en compact.”

Remmen: “Ik denk dat we hier een heel mooi nieuw product hebben. Zeker in combinatie met een accupakket is het een grote toevoeging. Wij willen zeker in de pilotprojecten meedraaien.”

Stabiel qua frequentie

Een voordeel van het elektrische systeem is dat het goed te integreren is in bestaande boordsystemen. Met de juiste accu’s heb je dan in feite een extra energiesysteem. Het is zeer stabiel op 50 Hz (Hertz), met kleine en verantwoorde toleranties voor elektrische apparaten. Koster: “Moderne apparaten vereisen een stabiele netfrequentie. Daar sluiten we met deze elektrische asgenerator nog meer bij aan.”

René Den Breejen, projectleider materieel bij De Klerk Werkendam, werkt aan verduurzaming van de vloot van de waterbouwer. Hij is heel positief: “Voor ons als aannemer is van belang dat wij zo min mogelijk motoren aan boord hebben en dus een minimale uitstoot. De E-generator kan je op bestaande systemen installeren. Naast de HVO-brandstof is dat een toegevoegde waarde die onze footprint kleiner maakt. Nu moeten we kijken naar geschikte schepen en naar het prijskaartje. Dan kunnen we een beslissing nemen over de eventuele installatie van een E-EcoGenDrive.”

Volgens Koster gaat de elektrische asgenerator mee in de tijd en kun je met dit systeem vergroenen met een bestaande verbrandingsmotor.  “Voor latere waterstofmotoren en synthetische brandstof kan de E-generator ook winst zijn.”

Door Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -