Certificeringsinstituut LRQA heeft de CO2 Emission Reporting Module van Shipping Technology goedgekeurd. Daarmee kan de CO2-uitstoot van binnenvaartschepen automatisch worden berekend en gerapporteerd.
Binnenvaartondernemers die de automatische emissierapportage van de Shipping Technology BRAIN gebruiken, weten nu dat die voldoet aan de ISO-normen. Het gaat om het proces van verzamelen van de data aan boord: van de motoren, generatoren, brandstofverbruik, en boegschroeven tot de verwarmingsketel. Ook de manier waarop de software de CO2-uitstoot per vervoerde ton vracht per kilometer berekent, is nu gevalideerd.
Het draait om ISO-norm 14083: die schrijft voor hoe CO2-uitstoot moet worden berekend. Door die leidraad te volgen, gebruiken alle bedrijven in een productie- en vervoersketen dezelfde methode. Dat is nodig om de emissies te vergelijken die in dat hele proces ontstaan.
Uitstoot per tonkilometer
Shipping Technology is in 2018 opgericht door binnenvaartondernemer Remco Pikaart. Het in Rotterdam gevestigde bedrijf richt zich op de toekomst van scheepvaart en scheepvaartmanagement met geavanceerde, maar zeer praktische digitale oplossingen. Doel is het varen, navigeren en plannen makkelijker, veiliger, efficiënter en duurzamer te maken. Bijna 300 schepen zijn inmiddels uitgerust met de ST BRAIN. Dat is de hardware (‘zwarte doos’) waarmee de softwaretools van Shipping Technology werken.
Shipping Technology ontwikkelde een geautomatiseerde manier om de uitstoot van binnenvaartschepen te berekenen en de verzamelde gegevens om te zetten in een duidelijke eenheid: de hoeveelheid grammen CO2 per vervoerde tonkilometer. Deze methode is nu goedgekeurd door LRQA (voorheen onderdeel van Lloyd’s Register). Scheepseigenaren en binnenvaartrederijen kunnen nu met één druk op de knop geverifieerde emissiegegevens leveren aan hun klanten en toezichthouders – per reis en/of per periode.
Direct bruikbare data
“Dit is voor ons een grote stap”, zegt Chief Technology Officer Tom Boerema. “Voor onze klanten wordt het nu nog interessanter om meer functies van de ST BRAIN te gebruiken. De ST Brain is de hardware waarop al onze softwaremodules draaien, denk aan autonomous lane assist, efficiëntie, incident reconstruction, veiligheid en meer. Met deze CO2-validering zie je goed de toegevoegde waarde van de ST BRAIN.”
“Wij installeren de ST BRAIN, een uitgebreide ‘zwarte doos’ die gegevens verzamelt van het schip, de motoren, de brandstof, de reis, de snelheid, aankomst- en vertrektijden en meer. Die data worden op zo’n manier verwerkt dat het voor een schipper, reder, eindklant of verzekeraar meteen bruikbare gegevens oplevert. Bij mijn weten zijn wij het enige bedrijf in Europa dat de gemeten data van een schip meteen op een bruikbare manier kan presenteren en waarbij het resultaat ook nog gevalideerd is!”
Brandstof besparen
De Emissie Reporting Module is volgens Shipping Technology een belangrijk hulpmiddel voor scheepseigenaren om te voldoen aan de regelgeving van de CSRD-richtljin (Corporate Social Responsibility Directive) en ESG-voorschriften (Environmental, Social and Governance) van de Europese Unie.
“Met dit hulpmiddel zijn ondernemers in de binnenvaart klaar voor huidige én toekomstige regelgeving. Het mooie is: het gebruik ervan is erg eenvoudig, want de software heeft alle nodige berekeningen al gemaakt. Bijkomend voordeel: de gegevens van de ST BRAIN maken efficiënt varen en brandstof besparen niet alleen haalbaar, maar ook inzichtelijk en eenvoudig – dat neemt ondernemers veel administratief werk uit handen.”
Prachtig verhaal, alleen jammer, dat we met velen zoveel moeite doen, om de uitstoot van CO2 te monitoren, omdat dat hoger gehalte de aarde zou opwarmen, waarvan helemaal geen wetenschappelijk bewijs is.
Zomaar een paar info zinnen:
Verstedelijking verklaart een deel van de gemeten opwarming , omdat de meetpunten daar in de buurt staan.
Het klimaat verandert, maar niet alarmerend en niet uitzonderlijk.
De recente opwarming is onderdeel van een periode van stijgende temperaturen sinds de zogenaamde Kleine IJstijd in de 16e en 17e eeuw. In de Middeleeuwen en rond het begin van de jaartelling was juist sprake van een relatief warme periode met hogere temperaturen dan nu.
Ook volgens het IPCC raport–Er is geen toename van overstromingen, droogtes, bosbranden en orkanen–
Uit een historisch onderzoek uit 2022 blijkt dat de invloed van CO₂ voor de temperatuurstijging boven Nederland zelfs nihil is, maar vrijwel volledig te verklaren is uit veranderingen in de windcirculatie.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, ik ben bang, dat we heel veel energie en heel veel geld uitgeven voor een probleem dat er niet is. ( CO2) En ook hier zie ik weer heel veel data voorbijkomen en opgeslagen worden op een server en PC a/b. wat op den duur ook weer veel energie kost. Dus uiteindelijk is het een verdien model geworden, voor bedrijven, ivm CO2 tax.
Rockenfeller zei het meer als 50 jaar geleden al>> wereldwijde- CO2 – belasting invoeren om de nieuwe regering te financieren<< stond gewoon in de New-York – Times.