Roro-dienst Rotterdam-Tiel komt er

0

Nog dit jaar varen er roro-schepen met trailers tussen de Rotterdamse Europoort en de haven van Tiel. Dat vertelt Arne Baruch van Rijkswaterstaat Noord-Holland in het ‘GOVERA magazine’. De Verkeersonderneming Rotterdam – met projecten om de A15 te ontlasten – ondersteunt dit initiatief.

In 2009 werd een proef gedaan door GOVERA, RWS Noord-Holland en adviesbureau DHV met een roro-schip voor de logistiek tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn. De verwachte aanvoer van veel bouwmaterialen naar Noord-Holland in verband met de grote (woning)bouwprojecten in de Kop van Noord-Holland was de aanleiding voor deze dienst.
Rijkswaterstaat voorzag problemen als die goederenstromen volledig over de weg zouden gaan. Rederij Rhine Ro-Ro in Zwijndrecht heeft een vaste lijndienst met trailers op hun schepen tussen Rotterdam en Mannheim. De proef met het motorschip Vera van Rhine Ro-Ro slaagde.
De Verkeersonderneming en Arne Baruch, die namens RWS dit project bij GOVERA leidde, raakten in gesprek. De Verkeersonderneming vond het een goed initiatief en verzocht Baruch mee te werken om het roro-vervoer met trailers tussen de Rotterdamse haven en Tiel aan te zwengelen.

100 euro per trailer
“Momenteel worden potentiële gebruikers bezocht, waar presentaties worden gegeven over de mogelijkheden van roro-vervoer”, vertelt Arne Baruch. “Dit nieuwe vervoersconcept moet concurreren met het wegvervoer en dat is niet eenvoudig. Over de weg kost het vervoer van een trailer 80 cent per kilometer.” Dat is scherp.
Inmiddels is bekend dat er een jaar lang een lijndienst van tweemaal per week Rotterdam-Tiel komt met een tarief van honderd euro per trailer. Dat is concurrerend voor het wegvervoer.
Arne Baruch: “We zijn met dit project al drie jaar bezig. Verandering in het goederenvervoer is een zaak van lange adem.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.