Tot 2030 renoveert en vervangt Rijkswaterstaat twaalf bruggen, vijf sluizen, drie tunnels, drie wegen en het gemaal IJmuiden in Noord-Holland. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaf daarvoor maandag 14 oktober de aftrap bij de sluizen in IJmuiden.
Rijkswaterstaat spreek van “de grootste onderhoudsopgave ooit” in Noord-Holland. In de eerste plaats is de operatie bedoeld om de infrastructuur veilig en bereikbaar te houden, in de tweede plaats om die duurzaam en toekomstbestendig te maken.
Waterwerken
De opgave in Noord-Holland kenmerkt zich door de grote hoeveelheid kunstwerken die de komende jaren gerenoveerd of vervangen worden en de vele waterwerken die hier onderdeel van uitmaken. Veel bruggen, tunnels, viaducten en sluizen stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het verkeer enorm toegenomen en zijn vrachtwagens een stuk zwaarder geworden.
Van Nieuwenhuizen: “Een megaklus van Texel tot Amsterdam en van IJmuiden tot aan Hoorn. 23 projecten in één provincie waar alle partners samen hun schouders onder zetten. Zodat Noord-Holland door deze opknapbeurt ook in de toekomst goed bereikbaar blijft over de weg en het water.”
Prins Willem Alexandersluis
De planning van de renovatie en vervanging ligt nog niet vast. De meest urgente kunstwerken worden als eerste aangepakt. Dit zijn het Sluizencomplex bij IJmuiden, de veerverbinding tussen Texel en Den Helder, de bij Schellingwoude en de Schellingwouderbrug. In totaal gaat het om een voorlopige vervangingswaarde van circa 1 miljard euro.
Om de hinder in de regio te beperken voor het autoverkeer en vrachtvervoer, moet het drukke netwerk van snelwegen en vaarwegen in stand blijven tijdens de werkzaamheden. Een van de maatregelen hiervoor is het bewust spreiden van de werkzaamheden over meerdere jaren zodat de hinder wordt beperkt.
“Samen met andere (vaar)wegbeheerders en marktpartijen en in overleg met de omgeving plannen we alle onderhoudsprojecten en combineren we werkzaamheden zo veel mogelijk”, belooft Rijkswaterstaat. Tot aan het vervangen of renoveren worden alle kunstwerken in de gaten gehouden met inspecties en keuringen en wordt onderhoud uitgevoerd uit wanneer dit nodig is.