Rijkswaterstaat is begonnen met de renovatie van de Prinses Marijkesluis in het Amsterdam-Rijnkanaal. De operatie heeft als doel om het complex in het Gelderse Rijswijk de toekomst veilig en betrouwbaar te blijven gebruiken. Naar verwachting zijn de werkzaamheden halverwege 2027 gereed.
In 2022 zijn Rijkswaterstaat en aannemer Mourik Infra gestart met de voorbereidingen voor de renovatie. Het karwei gebeurt volgens de nieuwe ‘2-fasen-aanpak’. Hierbij werken de opdrachtgever en de aannemer samen van ontwerp tot oplevering. “Het grote voordeel van de 2-fasen-aanpak is dat risico’s beperkt worden”, aldus Rijkswaterstaat. “In de eerste fase wordt het gehele project in kaart gebracht zodat daarna duidelijk is wat de hoeveelheid werk is en wat de verwachte kosten daarvan zijn.”
De eerste fase richtte zich op ontwerp en onderzoek. Nu die fase is afgerond, start Mourik met zijn partners met feitelijke de realisatie. In deze tweede fase worden de sluisdeuren, bedienings- en gemaalgebouwen, de brug en de keerschuif gerenoveerd. Ook wordt het beton hersteld. Daarnaast vervangt Rijkswaterstaat de bedienings- en besturingssoftware van de sluisdeuren en keerschuif. Na de renovatie moet de Prinses Marijkesluis weer dertig jaar mee kunnen.
Maatregelen tijdens de renovatie
“Veiligheid is een topprioriteit tijdens de werkzaamheden”, stelt Rijkswaterstaat, “zowel voor weggebruikers als voor de scheepvaart. Om dit de waarborgen, zijn er specifieke maatregelen genomen. Wanneer aan de keerschuif wordt gewerkt, wordt een deel van de vaarweg afgesloten, waardoor schepen door de sluis moeten varen. Dit kan leiden tot enige hinder vanwege beperkingen in de breedte.”
De renovatie gebeurt in delen, zodat de kering altijd inzetbaar is in het geval van hoogwater. Daarom wordt in het hoogwaterseizoen niet aan de kering gewerkt, zodat de omliggende gebieden beschermd blijven bij hoogwater. In het laagwaterseizoen is de kering binnen drie dagen inzetbaar als toch sprake is van hoogwater.