Het kabinet moet vaart maken met het wetsvoorstel om private beveiliging aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen toe te staan en niet weer doorschuiven. Dat dreigt te gebeuren vreest de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. ‘Verder uitstel betekent dat de druk om schepen onder Nederlandse vlag uit te vlaggen blijft bestaan, hetgeen niet goed is voor de Nederlandse economie en de werkgelegenheid van Nederlandse zeevarenden. Ook heeft uitstel een negatief effect op invlaggen.’
Te lang
Het kabinet wil pas eind dit jaar het wetsvoorstel voor het toestaan van private beveiligers om schepen te beschermen tegen piraten naar de Tweede Kamer sturen. Dat zou betekenen dat pas het wetsvoorstel ruim anderhalf jaar na het principebesluit wordt ingediend.
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en ook vakbond Nautilus International dringen er met klem op aan het wetsvoorstel nog vóór de zomer aan te bieden. Zoals ook eerder was toegezegd. ‘Opnieuw een half jaar vertraging betekent dat particuliere beveiliging voor de Nederlandse schepen niet eerder dan eind 2015 geregeld zal zijn.’
Militaire teams
De reders en de werknemers vinden het veel te lang duren. Zij willen een tijdelijke regeling eerder naar Belgisch, Duits en Brits voorbeeld. Dan kunnen schepen onder Nederlandse vlag ook beschermd worden met private beveiligers.
Nederland is nu nog het enige land binnen Europa dat geen private beveiligers toestaat. Verzekeraars en verladers eisen gewapende beveiligers; de inzet van militaire teams (VPD’s) is echter niet altijd mogelijk.