Rederij Doeksen wil over op bio-LNG

0
veerboot Willem Barentsz
De Willem Barentsz kwam in 2020 in de vaart. (foto Rederij Doeksen / Flying Focus)

Rederij Doeksen wil voor zijn twee nieuwe veerboten overschakelen op bio-LNG. De catamarans varen nu op gewone LNG.

Maandag 14 juni bezocht demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven de rederij in Harlingen. Zij gaf aan blij te zijn met de keuze voor het vloeibare gas en met de voorgenomen stap naar varen op bio-LNG.

In 2020 en 2021 nam Rederij Doeksen twee nieuwe catamarans in de vaart: de Willem Barentsz en het zusterschip Willem de Vlamingh. Deze veerboten vervoeren 700 passagiers en 61 auto’s per overtocht op uitsluitend LNG. De schepen worden ingezet op de verbindingen tussen Harlingen en Vlieland en Terschelling.

Waddenzee

“Er zijn diverse redenen waarom Rederij Doeksen voor LNG heeft gekozen”, vertelde algemeen directeur Dirk Spoor. “Door te varen op LNG kiest Rederij Doeksen er actief voor een significante bijdrage te leveren aan het behoud van het kwetsbare leefmilieu van het Unesco Werelderfgoed de Waddenzee. De milieuvoordelen zijn helder, namelijk fors minder schadelijke emissies: fijnstof (- 95%), SOx (-100%) en NOx (-90%). De emissies van de hoofdmotoren voldoen aan de Euro Stage V-norm. Bij deze gasmotoren is nabehandeling van de uitlaatgassen niet meer nodig.”

“In de nabije toekomst staat bio-LNG op de agenda”, aldus Spoor. “Door de efficiënte rompvorm, talloze energiebesparende innovaties en het gebruik van uitsluitend LNG wordt nu al 10 tot 20 procent CO₂-reductie bereikt. Met de overstap naar bio-LNG is een reductie van 85 procent mogelijk. Het zou mooi zijn als die bio-LNG in de toekomst in het noorden van Nederland wordt gemaakt.”

Bio-LNG

Aan die wens wordt nu ook gehoor gegeven. Het bedrijf SFP heeft aangekondigd om vanan 2023 bio-LNG te gaan leveren. Bio-LNG wordt gemaakt uit organische reststromen van onder andere de landbouw en voldoet aan de hoogste eisen van duurzaamheid.

SFP produceert al circa 21 miljoen m3 groen gas in Zeeland en binnenkort wordt gestart met de bouw van een nieuwe installatie in Harlingen. Per jaar zal 9 kiloton worden geproduceerd. Eén derde van dit volume is voldoende om beide schepen van Rederij Doeksen het hele jaar op 100 procent bio-LNG te laten varen. Ook is er al grote belangstelling vanuit het wegvervoer. Nu rijden 1.000 trucks op LNG. Het streven is dat er in 2030 10.000 trucks op bio-LNG rijden.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven op bezoek bij Rederij Doeksen in Harlingen. (foto Joachim de Ruijter)

“Dit is pas het begin”

Stientje van Veldhoven noemt de komst van de nieuwe schepen een mooie ontwikkeling: “Deze catamarans zijn milieuvriendelijker dan de schepen op diesel. In een kwetsbaar gebied zoals de Waddenzee is het belangrijk dat we kijken hoe we transport kunnen verduurzamen.”

Het Nationaal LNG-platform heeft samen met het ministerie de afgelopen jaren dit beleid mede vormgegeven. “De transitie die nu wordt ingezet naar bio-LNG is een kroon op mijn werk van afgelopen jaren”, stelt voorzitter Robert Goevaers. “En dit is pas het begin. Een inventarisatie eind 2020 liet zien dat 21 bedrijven in Nederland zich de komende jaren actief gaan richten op de productie van bio-LNG. Daarmee levert deze sector een grote bijdrage aan het klimaatakkoord.”

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.