- Advertentie -
- Advertentie -

Rapen

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Om het hele land dicht te gooien zodat het nieuwe kabinet kan starten met het goede bericht dat alles weer open mag, is een bizarre gedachte. Maar als je vervolgens als verse minister van Volksgezondheid er dan zo’n rommeltje van maakt dat niemand je meer gelooft, geeft dat toch te denken.

Ernst Kuipers las (als kind) vooral stripboeken en houdt ervan zijn verhaal te illustreren met plaatjes en om die plaatjes leuk te maken, neemt hij het niet zo nauw met de werkelijkheid. Bij de statis­tische onderbouwing van het gebruik van de coronapas haalde hij de cijfers dusdanig door elkaar dat het maar één doel diende, namelijk zijn beleid met coronapassen verdedigen. Dat was kennelijk nodig terwijl dit kabinet amper twee weken bezig was. 

Recht voor z’n raap zeggen waar het op staat, is niet altijd fijn voor wie het aangaat, maar je weet tenminste wel waar je aan toe bent. In 1989 was de markt in de tankvaart hopeloos met tarieven waarvoor je nauwelijks wilde losmaken en in analogie naar de Festfrachten in Duitsland werd gespeeld met de gedachte vaste tarieven in te stellen om de overcapaciteit in die sector te beteugelen.

Bij een vergadering van de vermaarde tankvaartvereniging ITV werd een standaard genoemd van 4,5 D-Mark per ton voor vervoer van mineralen Rotterdam-Duisburg. Waarop de eigenaar van een aantal tankschepen riep: “Als ik vast 4,5 D-Mark naar Duisburg krijg, dan laat ik meteen vier tankers bij bouwen.” Heerlijk recht voor z’n raap. Dag­dromen over vaste tarieven, veel woorden werden er niet meer aan besteed. De tankvaart werd een jaartje later gered door de eerste Golfoorlog, waardoor de vrachtprijzen bijna vertienvoudigden. 

In tijden van chaos is het altijd heerlijk goochelen met cijfertjes. De coronapandemie heeft een soort van crisis in de handel en dus in het vervoer veroorzaakt. De meeste mensen zitten daar niet om verlegen, maar er zijn altijd partijen die van chaos en crisis profiteren. Bijna onverklaarbaar zijn de vele miljarden die de containerrederijen binnensleepten in 2021.

En dan is de oorlog om Oekraïne nog niet eens begonnen. Ben benieuwd wat dat met de olieprijzen gaat doen. Anderhalf jaar geleden kreeg je 40 dollar toe bij aanschaf van een vat olie (maar ja, wat moet je met een vat ruwe olie?). Nu nadert de prijs van zo’n vat alweer de 100 dollar. Er zijn zelfs profeten die over 200 dollar per vat praten. 

De prijs van olie zou omhoogschieten als Poetin Oekraïne binnenvalt (met zijn olievoorraad is voor hem die hogere prijs misschien belangrijker dan Kiev veroveren). Zo reageren we allemaal de coronafrustraties op onze eigen manier af. Misschien dat een minister die plaatjes laat zien dan toch de voorkeur geniet. 

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -