Naar aanleiding van het incident in de Noordersluis in Lelystad heeft de PVV-fractie van de provincie Flevoland vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Donderdag 4 juni gingen de sluisdeuren te vroeg dicht. Daardoor raakte het ms Confianza van de familie Hovestadt beschadigd. De ASV maakte het nieuws wereldkundig en ziet het voorval als een gevolg van de bediening op afstand.
Namens zijn fractie vraagt Willem Boutkan of het provinciebestuur ‘bij de introductie van het op afstand bedienen van sluizen en bruggen de consequenties van de functionaliteiten voor wat betreft het proces van veilig openen en sluiten voldoende doorgrond’ heeft.
Ook wil hij weten of bij de ingebruikname van het op afstand bedienen een veiligheidsmanagementsysteem is ingevoerd? En zo ja: welke lessen uit eerdere ongevallen zijn getrokken?
Zijn overige vragen luiden:
In hoeverre is het personeel getraind in noodprocedures en zijn de procedures bekend, zowel bij vast als ingehuurd personeel?
Hoe verklaart u, dat ondanks meerdere oproepen via de marifoon er geen antwoord kwam van het op afstand zittende personeel?
Deelt u de visie van de PVV dat het op afstand bedienen van sluizen en bruggen risico’s met zich mee brengt? En zo nee, waarom niet?
Er zijn meerdere ongevallen gebeurd, sinds de invoering van het bedienen van sluizen en bruggen op afstand in Flevoland. Deelt u de visie van de PVV, dat de veiligheidsaanpak, gestuurd vanuit het managementniveau onvoldoende is? Zo nee, waarom niet en zo ja, waaruit blijkt dit dan?
Bent u bereid om een extern onderzoek in te laten stellen naar dit ongeluk? En zo ja, dit in samenhang te onderzoeken met eerdere ongevallen en incidenten? Zo nee, waarom niet?
In hoeverre deelt u de zorg van de PVV, dat een ongeluk met een polyester recreatievaartuig ernstiger had kunnen aflopen, wanneer deze klem was komen te zitten tussen de sluisdeuren? En kunt u dit onderbouwen?