Op donderdag 7 mei wordt er een praktijkproef met proefschoten uitgevoerd ten oosten van de Middensluis Terneuzen. Tijdens de praktijkproef, die verdeeld over circa anderhalf uur plaatsvinden, wordt het doorgaande wegverkeer op het sluizencomplex een aantal momenten kort stil gelegd. Het scheepvaartverkeer heeft geen last en wordt via de verkeerscentrale geïnformeerd.
Proefschoten zijn kleine gecontroleerde explosies om geluid en trillingen te kunnen meten. Met deze praktijkproef bepalen we de beste werkwijze om de Middensluis eind 2021 te kunnen slopen.
Explosieven
“De proefschoten voeren we uit tijdens het nivelleren, het verhogen of verlagen van het waterpeil, in de Oostsluis. De Middensluis is op dat moment niet in bedrijf in verband met laagwater. De proefschoten kunnen in de omgeving te horen zijn. De praktijkproef is niet te zien vanaf de weg. Ook voetgangers en fietsers houden we net als het wegverkeer vlak voor een proefschot kort even tegen”, laten de ondernemers weten.
“Donderdagochtend 7 mei 2020 bereiden we de springtest voor. We zetten het terrein af en installeren de springstoffen op testmateriaal. Na de ochtendspits vinden drie proefschoten plaats met tussenpozen. Tijdens iedere explosie meten we geluid en trillingen. Als deze binnen de normen blijven, volgt pas een volgende explosie met iets meer springstof. Zo bepalen we hoeveel springstof ingezet kan worden bij de daadwerkelijke sloop van de Middensluis. We monitoren tijdens alle werkzaamheden aan en rondom de Nieuwe Sluis nauwkeurig het geluid, de trillingen en het grondwaterpeil.”
Het plan is om de Middensluis onder water te slopen. Dat wordt ‘nat slopen’ genoemd. Hierbij worden mogelijk explosieven ingezet. Doordat het slopen onder water gebeurt, is er minder geluidsoverlast. In de uitvoering is ruime ervaring met deze sloopmethode bij projecten in binnen- en buitenland en er wordt een ervaren springmeester ingezet om het sloopproces te begeleiden. Eind 2021 starten ze met de sloop van de Middensluis die een klein jaar zal duren. Ze gaan zo’n 64.000 m3 puin ruimen en 7.000 houten palen afvoeren.
Nieuwe Sluis Terneuzen
Eind 2022 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis in Terneuzen. De Nieuwe Sluis wordt net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal, namelijk 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De bouw is in volle gang. Naast het werk aan de sluis zelf, vinden er nog deelprojecten plaats, onder andere om ruimte te maken voor de invaart van de Nieuwe Sluis.