Prinsjesdag: extra investeringen in infrastructuur

1
Minister Cora van Nieuwenhuizen (foto Rijksoverheid/Martijn Beekman)

De komende jaren trekt het kabinet versneld 1,9 miljard euro uit voor het onderhoud en vervangen van wegen, spoor, vaarwegen en dijken. Dat hebben minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven op Prinsjesdag bekendgemaakt. “Hiermee investeren we niet alleen in betere bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid, maar bieden we ook onze bouwsector zicht op werk in deze moeilijke economische tijden.” In het kader van duurzaamheid hoeft de binnenvaart vanaf volgend jaar geen energiebelasting meer te betalen op walstroom.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt ruim een half miljard euro versneld beschikbaar om eerder dan gepland onderhoud uit te voeren aan de Rijksinfrastructuur. Dit bedrag komt bovenop de extra 265 miljoen die zij eerder al heeft uitgetrokken voor het onderhoud van bruggen, tunnels en sluizen die in de decennia na de oorlog zijn gebouwd en toe zijn aan een opknapbeurt. Rijkswaterstaat is al in gesprek met de bouwsector over welke werkzaamheden op korte termijn kunnen worden uitgevoerd, zodat men zo snel mogelijk aan de slag kan met opdrachten.

Baggeren

Minister van Nieuwenhuizen: “Het is al weer bijna net zo druk op de wegen als vóór corona. Dus zorgen we ervoor dat de infrastructuur er beter voor staat wanneer de economie straks weer aantrekt. Door waar het kan onderhoud versneld uit te voeren, willen we oponthoud bij bruggen en sluizen zoveel mogelijk voorkomen.” Ook het baggeren van grote rivieren als de Nederrijn-Lek, Bovenrijn-Waal en de Twentekanalen vindt eerder plaats.

Ook investeert IenW de komende jaren 200 miljoen extra in de aanpak van droogte en klimaatadaptatie. Van Nieuwenhuizen: “Er zijn langere perioden van droogte en ook vaker hevige buien met wateroverlast als gevolg. Beschermen tegen water was ons motto, nu moeten we ook kampioen water vasthouden worden.”

Article bottom ad

1 reactie

  1. N.a.v. de brandbrief van COV over “Maak de Waal in orde” laat dan de dijkversterkingen tussen Gorinchem en A50 bij Eeuwijk samensmelten met het in orde maken van de belangrijkste natte vervoer corridor van Nederland t.w. DE WAAL!!!
    Als voorbeeld “hoe het wel kan” is de op 7 september 2020 ondertekende overeenkomst van
    “Samen voor Meanderende Maas”.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.