In 2017 werden scheepvaartroutes in de Noordzee aangepast om de windparken te omzeilen. Nederland is echter nog lang niet klaar met zijn offshore projecten. Wat voor invloed gaan toekomstige parken hebben op de scheepvaart in de Noordzee?
Het onderzoek
Rijkswaterstaat bracht, in samenwerking met MARIN, zijn bevindingen uit in een rapport. Rijkswaterstaat heeft de effecten onderzocht die windparken op de scheepvaartveiligheid hebben. Het gaat om offshore windparken die worden aangelegd tot 2030 in het zuiden van Nederland. In totaal staan er 850 extra turbines op de planning voor een gebied ter grootte van 1.600 vierkante kilometer.
Kans op aanvaringen neemt toe
MARIN voerde een onderzoek uit, waaruit blijkt dat schepen een iets groter risico lopen op een onderlinge aanvaring ten gevolge van de offshore-parken. De kans op een aanvaring met een windturbine neemt door de toename van windturbines echter significant toe. Dit zou zelfs een merkbare impact kunnen hebben op de economie, omdat dit in de toekomst zowel mankracht, schepen als turbines kan gaat kosten.
Het doel is om het huidige veiligheidsniveau te behouden, maar om dit haalbaar te maken zijn aanvullende maatregelen nodig. MARIN selecteerde een aantal maatregelen die de kans op een aanvaring moeten verlagen en de gevolgen moeten beperken, indien er toch een aanvaring plaatsvindt.
Preventieve maatregelen
Er wordt onder andere gekeken naar de preventieve maatregelen. Hierbij denkt men aan de plaatsing van sensoren die zicht moeten verschaffen op onder andere de scheepvaart en actuele weersinformatie. Ook zou verkeersbegeleiding van de Kustwacht wenselijk zijn.
MARIN kaartte ook reactieve maatregelen aan, zoals het vergroten van de zoek- en reddingscapaciteit. Hoewel alle maatregelen worden afgewogen, geven de analyses toch geen zekerheid. Wat de daadwerkelijke risico’s zijn is giswerk, net als wat het effect van de bovenstaande maatregelen zouden hebben.
Zonneparken-integratie
Wellicht zal de scheepvaart in de toekomst niet enkel rekening moeten houden met windparken, maar ook met zonneparken. Nederland is als koploper van Europa al druk bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden van drijvende zonneparken op de Noordzee. Zo had Oceans of Energy begin 2020 al 56 zonnepanelen in de zee drijven als onderdeel van hun onderzoek.
Het uiteindelijke doel is om de zonnepanelen in de offshore-windparken te integreren, waardoor er geen extra ruimte verloren gaat en de scheepvaart geen belemmering ondervindt.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel
Natuurlijk is het niet alleen de doorgaande scheepvaart die extra hinder zal ondervinden van offshore parken. Ook de visserij en recreanten zien hun gebieden slinken. Hoewel de innovaties een negatieve impact kunnen hebben op de scheepvaart, houdt men graag het uiteindelijke doel voor ogen: een beter milieu voor iedereen.