PortLiner kan definitief het oplaad- en opslagponton realiseren in het Hartelkanaal. Op woensdag 13 september ondertekende CEO Ton van Meegen het contract voor de ligplaats met directeur Havenontwikkeling Egbert van der Wal van HavenbedrijfRotterdam.
Het gaat om een ponton waar elektrolyt zal worden opgeladen met elektriciteit en dat stroom zal leveren aan elektrische binnenschepen die varen op flowbatterijen. Zo’n twee jaar geleden startte PortLiner samen met Greenchoice en Vattenfall het project om een emissievrij oplaad- en opslagponton in het Hartelkanaal te realiseren. In mei dit jaar ontving het bedrijf de omgevingsvergunning van de gemeente Rotterdam en Milieudienst Rijnmond (DCMR). Met het nu getekende ligplaatscontract kan PortLiner de bouw van het ponton en de eerste elektrische schepen verder voorbereiden.
Maritieme flowbatterij
De elektrische schepen van PortLiner worden voorzien van flowbatterijen. Deze al jaren bestaande technologie wordt nu voor het eerst in de scheepvaart wordt toegepast. Lloyd’s Register heeft goedkeuring gegeven voor toepassing in de binnenvaart en heeft inmiddels ook het emissielabel A toegezegd, waarmee de toekomstige schepen van PortLiner ook formeel ‘zero emissie’ worden.
Bij flowbatterijen wordt de elektrische energie opgeslagen in een vloeibaar elektrolyt. Aan boord van het schip wordt positief en negatief elektrolyt langs stacks (conversiecellen) gevoerd, waardoor elektriciteit kan worden opgenomen en afgegeven.
Het elektrolyt is een vaste hoeveelheid die steeds hergebruikt kan worden. Zo kan na gebruik het lege (ontladen) elektrolyt op een oplaad- en opslagponton worden omgewisseld. Ook kan op termijn nieuw elektrolyt worden ‘getankt’ bij een speciaal elektrolyt bunkerschip.
Hartelkanaal
De ligplaats van het oplaad- en opslagponton komt in het Hartelkanaal, ter hoogte van het windpark van Greenchoice, één van de partners in het project. Het ponton zal stroom afnemen van de acht windmolens langs het kanaal.
De locatie aan het Hartelkanaal in de Europoort is een belangrijk kruispunt van scheepvaartroutes. Een centrale plek in Noordwest-Europa, waar het gros van de containerschepen langskomen, die van Rotterdam naar Antwerpen of Duitsland varen en van de Maasvlakte naar Amsterdam.
Met het nu getekende ligplaatscontract heeft PortLiner volgens oprichter en CEO Ton van Meegen een mooie basis om het concept van maritieme flowbatterijen een goede start te geven.