Pieter van der Wees zoekt het hoger op

0

De geplande feestelijke doop kon door corona niet doorgaan. Maar bij Koninklijke Van der Wees zijn ze daardoor niet minder blij met hun nieuwe aanwinst: op 25 juni had de Pieter van der Wees zijn geslaagde proefvaart. Enkele dagen later al kon de duwboot aan de bak voor zijn eerste karwei: het transport van een superjacht. Eind dit jaar is de Pieter van der Wees voor drie maanden verhuurd.

De Pieter van der Wees is 20 meter lang. Het meest opvallende eraan is het stuurhuis met een kijkhoogte op maar liefst 17 meter hoog. Dat is geen leuke gadget, maar hartstikke nodig.

Die hoogte was ook waar alles mee begon, vertelt Rolf Maliepaard, de CEO van Koninklijke Van der Wees. “Vlak nadat ik tweeënhalf jaar geleden hier was begonnen, was er een probleem met een jachtentransport naar Duitsland. Rick Wansink, manager van de afdeling Watertransporten, kreeg een dag voor Kerst van de Duitse autoriteiten te horen dat ze gingen handhaven als je bij het duwen van een ponton vanuit het stuurhuis niet over het geladen project kan kijken. Tot die tijd werd dat gedoogd als je met een voorspan voer. We hadden zelf geen boot met voldoende kijkhoogte; die hebben we in allerijl moeten huren.”

Wendbaarheid

Dat deed zich in de tijd erna nog een aantal keren voor. “Je kunt blijven huren, maar aangezien we best vaak hoge objecten te vervoeren hebben, was het interessant om te investeren in een eigen boot met hoog hefbaar stuurhuis. Dat paste ook in onze plannen voor vlootvernieuwing.”

Naast het uitgangspunt van de kijkhoogte, waren er meer wensen. “We wilden een boot die voor al het werk geschikt is”, legt Maliepaard uit. “Dat betekende onder meer dat er een groot voortstuwingsvermogen moest komen. Je hebt power nodig, bijvoorbeeld in de Rotterdamse haven. Dat eist het Havenbedrijf uit oogpunt van veiligheid. Anders mag je niet meer aankoppelen.”

De inbreng van de bemanningen bij Koninklijke Van der Wees zorgde voor nog een aantal criteria. Zoals een betere wendbaarheid. Daarom is gekozen voor twee thrusters (van Veth Propulsion). “Gezien het werk dat wij doen, in alle hoeken en gaatjes, is dat een hele verbetering. Terwijl we niet hebben ingeleverd op vermogen.”

Zo min mogelijk diepgang

Maliepaard vroeg offerte op bij vijf bedrijven. De keuze viel op Concordia Damen. “Zij stonden het dichtst bij ons. Ze hebben ook veel kennis van duwboten – in het verleden, toen ik bij De Waal werkte, heb ik met hen samengewerkt aan duwboten die ze voor Paraguay bouwden. Ze hebben ook veel energie gestoken in scheepsontwerpen, onder meer om een lagere weerstand door het water te realiseren. Ze kwamen ook nog met een goede prijs. Vandaar dat we voor Concordia Damen hebben gekozen.”

“Ze hebben het schip vanaf nul ontworpen met onze wensen als uitgangspunt. Met als extra opgave zo min mogelijk diepgang te bereiken. Dat was niet eenvoudig, want er staat flink wat gewicht aan boord: de thrusters zijn al 10 ton per stuk, dan de motoren en de grote generator voor de elektrische kopschroef plus dan nog die zware stuurhut. Met name de kolom deed goed mee in het gewicht!”

“En, oh ja, we wilden ook zo’n laag mogelijke doorvaarthoogte voor bruggen en afmetingen afgestemd op de meeste sluizen. Je wilt eigenlijk alles. Dat lukt nooit. Maar we zijn heel tevreden met het resultaat. De diepgang is, met lading, uitgekomen op 2,10 meter. Dat vind ik voor dit schip heel mooi. Daar kunnen we goed mee uit de voeten.”

China

Het casco is in China gebouwd. “Concordia heeft dat geregeld. Chris Kornet komt daar al dertig jaar. Deze keer maakten ze gebruik van een andere werf, één die ook voor de Chinese marine bouwt. De kwaliteit was uitstekend.”

Maliepaard is samen met Christian de Korte, projectleider bij Watertransporten, tijdens de bouw zelf een keer naar China gegaan. Met de scheepsbouwkennis van Rolf en de werktuigbouwkundige opleiding en ervaring van Christian was er voldoende kennis om een afname te doen. “Aangezien het schip best veel rondingen heeft, was het geen eenvoudige klus.”

In maart arriveerde het casco in Nederland voor de afbouw bij Concordia in Werkendam. “Toen kwam corona en dat maakte het wel even moeilijk, doordat er veel buitenlandse technici naar huis gingen. Er was dus minder capaciteit. Maar dat hebben ze netjes opgelost.”

De afbouw werd vanuit Koninklijke Van der Wees begeleid door Ben Kik. De ervaren kapitein was dagelijks op de werf in Werkendam aanwezig. Met zijn onmisbare knowhow is het schip geworden wat het nu is.

Familie Van der Wees

De Pieter van der Wees mag 7.000 ton lading vervoeren. Daarmee is de boot de grootste krachtpatser binnen de vloot van het Dordtse bedrijf. In totaal telt die zeven boten. De oudste boot, in 1957 gebouwd, is de Johanna van der Wees.

Binnenkort arriveert nog een boot die is aangekocht: eentje uit 1990, afkomstig uit Polen. “Een echte shallow draft. Met een diepte van slechts 1,00 meter in geladen conditie. Die kunnen we goed gebruiken voor periodes met laag water op de rivier. Die boot gaat
Nicolaas van der Wees heten.”

Nicolaas (Klaas) was de oudere broer van de oprichter van het bedrijf: Abraham van der Wees. Die startte in 1907 in Delft. Het bedrijf is nog steeds in handen van de familie: Piet van der Wees (82 jaar) was jarenlang directeur en bouwde het bedrijf uit. Hij is nu samen met zijn twee kinderen aandeelhouder.

Als eerbetoon besloot Maliepaard de nieuwe boot naar Piet te vernoemen. “We hadden een doop gepland, maar door corona ging die niet door. We willen nu alsnog iets doen in september, al wordt dat dan in kleine kring. Piets kleindochter Frédérique mag de doop verrichten. Nu maar hopen dat corona niet weer oplaait.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.