Mts New Orleans ademt Stage V

0
(foto's Media Creators)

Breko’s projectleider Alex Mutsaars zet zijn auto aan de kant als het besluit voor een onverwachte ingreep telefonisch op hem afkomt. De machinekamerinstallatie van de nieuwe New Orleans is dan op een haar na afgerond; echter een sluimerend plan van Unibarge om de twee Caterpillars door Mourik EGP met Exhaust Gas Purification-techniek te laten uitvoeren, kreeg plotseling ‘handen en voeten’. De calculatie zonder subsidie, uit- en inbouw plus een maandje later in exploitatie, heeft een kostbare uitkomst. Niettemin: “We gaan het doen!” Even later zit Alex terug aan de tekentafel… Je kan met hem en zijn Breko-team voor- en achteruit, als het maar toekomst heeft.

“Vijf weken geleden belde Alexander Wanders van Unibarge mij op met de vraag: ‘Kunnen jullie binnen vijf weken een dubbele emissienabehandelingsinstallatie leveren voor een tankschip in afbouw, waarin de standaard uitlaatdempers al gemonteerd zijn?”, vertelt algemeen directeur Gerrit van der Linde van Mourik EGP ui Groot-Ammers.

“Het kon doordat we productie en service onder één dak hebben. De Stage V-emissienorm gaat een enorme stap verder dan de voorgangers NRMM Fase IIIA en CCR-II. Vergelijk het met de stap van EURO2 naar EURO6 in de auto-industrie, maar dan ineens!”

“De meeste motorleveranciers in de scheepvaart kunnen op dit moment nog niet voldoen aan de norm; dus ongeacht de aanschaf van een nieuwe of tweedehandsmotor moeten, om compliant te zijn, de uitlaatgassen worden nabehandeld.”

We vragen Alexander Wanders of vergroening voor Unibarge nu als een stip op de horizon staat.
Alexander Wanders is fleet manager en mede-eigenaar van Unibarge, de zoon van Henk Wanders en de broer van Daniël, eveneens mede-eigenaar van Unibarge.

Alexander Wanders: “Ja, het is tijd. Niet morgen, maar we gaan eraan werken om de vloot te vergroenen. Na deze 135 lange New Orleans wordt het nieuwe 86 x 9,50 meter grote mts Baltimore – een schip dat Unibarge voor een Duitse eigenaar op bareboat-basis exploiteert – en als derde de eveneens 86 meter lange Portland voor Unibarge, met SCR en roetfilter uitgevoerd. De bal is van de stip.”

“Toch besluit je dit niet zomaar. Om als firma je voetstap schoner te maken, moet je het onderling eens zijn. Mijn vader, Daniël en compagnon Wim Middelkoop speelden hierin een cruciale rol. Het kost ook wat, maar als het kan nemen we als Unibarge onze verantwoordelijkheid. En natuurlijk ligt hierbij de nadruk op ‘kan’.”

Welke naam droeg de laatste nieuwe?
“Dat was de Quebec uit 2012. Inmiddels zijn er ook zeven bestaande schepen uit de markt aangekocht.”

Hoeveel eigen schepen telt Unibarge nu?
“Met deze laatste twee nieuwe zijn er dat 22.”

Medewerkers voldoende?
“Unibarge drijft op haar medewerkers. Wie mee wil doen, is welkom.”

Wat vind je van dit nieuwe schip?
“We waren in Kladovo bij Gebr. De Jonge… Je ziet daar kwalitatieve scheepsbouw met een fraai model, gerenommeerd in minimale weerstand, dat strak en sterk is en waarbij de slijptol in de kast blijft.”

“Het is ook nog eens een goed dragend casco met relatief kleine schroeven voor de manoeuvreerbaarheid op klein water. Op het kanaal duikt hij naar 4,50 meter kruiphoogte en daar hoef je geen beugeltje voor te klappen! Accent lig op laag, wanneer je tijdens de bouw meeloopt, wordt dat een sport. Wanneer je kijkt wat de EGP-installatie er aan heeft toegevoegd, is het voor mij een parel!”

Een uitdrukking die Wim Middelkoop nuanceert met: “Ik loop nu al een poosje mee en na
zeven schepen waar ik mee voer, is dit voor mij de mooiste. Ik schrok wel dat op het bijna-proefvaartmoment alles er weer uit ging en er nabehandeling in moest, maar straks als het weer in de verf zit, ben ik het met Alex eens.”

“Er is gezamenlijk ingekocht bij Allround Ship Supply. Verder is alle mogelijke techniek aan boord. Er is een 2-leidingensysteem van PSI met elf centertanks en een gelijk aantal Marflex-pompen. EMS leverde een schitterende lessenaar en realiseerde de elektrische installatie, Willemsen Interieurbouw zorgde voor comfort en ’t Catshuis voor stoffering.”

Wim Middelkoop heeft merkbaar plezier om op een mooi schip te varen. Zijn zoon staat op de crewlist, de tweede kapitein, Niels van Berchum, inmiddels al twintig jaar naast hem aan het roer.

De New Orleans kreeg van Root schilders de Unibargeuitstraling in kleur, maar de finishing touch brachten Bjorn en Dano Wanders met vriend Daan van Toorenburg aan in hun coronavrije dagen – zakgeld nodig – ongewilde vakantietijd.

Vergroening loopt nogal eens ‘een blauwtje’

Meestal is er geen tijd doordat er gevaren moet worden. Een andere keer wordt er weinig verdiend, het kost alleen maar geld en er wordt geen dubbeltje per ton meer betaald. De argumenten om niet aan vergroening te doen zijn talrijk, ze missen echter redelijkheid. Investeren in wat niet direct opbrengt, kan niet elke ondernemer, maar wie het wel kan doet het niet!

Ook de overheid was met haar subsidiebeleid niet duidelijk in verschil met nieuwbouw of refit. Traagheid en onzekerheid alom. Vergroenen betekent voor de ondernemer meer dan de faciliteit van een 16 amp-stekkertje! In de wacht op politieke beslissingen zijn hierdoor de laatste jaren te veel schepen geïnstalleerd met ’voorbereiding voor nabehandeling’, die overeenkomstig de praktijk niet wordt gerealiseerd.

Echter ondernemen met een ‘just for the money-instelling’ is unfair tegenover toekomst en opvolgers. Eerst wanneer ondernemers in nieuwbouw of refit investeren, kan er over milieu en duurzaamheid worden gesproken als daarbij ook nageschakelde techniek wordt geïnstalleerd dan wel een voortstuwingsinstallatie met duurzaamheidslabel.   

Green Deal

“Het roer moet radicaal om”, zei de stuurman van de Europese Green Deal, Frans Timmermans in Brussel, en hij vond Ursula von der Leyen als gezagvoerder aan boord. Minister Van Nieuwenhuizen is eveneens trots op de Nederlandse Green Deal, die met alle betrokken partijen en ministeries tot stand is gekomen.

Vanaf 1 september is er een grote pot geld beschikbaar voor de transport- en industriesector, waarvan een belangrijk deel voor de binnenvaart om innovaties en vergroening te stimuleren. Claim die subsidiepot scheepvaart: pak de hand die voor vergroening wordt uitgestoken!

Het is een opmaat waarbij de binnenvaart in 2030 minimaal 40 procent minder CO2 moet uitstoten en in 2050 nagenoeg klimaatneutraal moet zijn. De varende natie is dat aan haar stand verplicht. Eveneens is het goed voor de concurrentiekracht van maritiem Nederland en komt verduurzaming in een stroomversnelling.

Onderdeel van de afspraken is dat er een duurzaamheidslabel komt voor binnenvaartschepen. Scheepvaartondernemers kunnen daarmee in de toekomst bijvoorbeeld korting krijgen op havengelden en het label gebruiken voor de financiering voor hun schip.

Allard Castelein     

Logistic gateway to Europe is geen loze kreet maar veeleer een uitdaging om deze positie van Rotterdam vast te houden. Dat raakt u niet? Er is geen binnenvaart zonder zeehaven, evenwel ook geen zeehaven zonder binnenvaart, weet Allard Castelein, de baas van de Rotterdamse haven. Daar klopt het milieu aan de deur voor een groenere economie.

50 procent van de overslag is fossiel georiënteerd. Rotterdam is het grootste koolstofknooppunt ter wereld. 80 tot 90 procent uitstootvermindering om de opwarming tot 2 graden te reduceren is een essentieel doel dat meer vraagt dan alleen het licht uitdoen!

Allard Castelein vraagt hulp bij de transitie waar we als bedrijfsleven voor staan, waardoor sectoren overeind blijven en Rotterdam blijft draaien. Doelen halen is niet makkelijk, niettemin is transitie geen bedreiging maar biedt die volop kansen. ‘Kan het beter’, is een vraag die, wanneer we over de schouder kijken, reeds veel heeft opgebracht!

Op de Tweede Maasvlakte zijn vrachtwagens sinds 1 januari van dit jaar alleen nog maar welkom als ze voldoen aan de EURO6-norm of met een relatief nieuwe (lees: schone) motor. Dit soort regels gaat in de toekomst zeker ook gelden voor de binnenvaart. Gerrit van der Linde noemt als voorbeeld lokale wetgeving, en dit geldt ook voor specifieke milieu­regels op plekken waar de binnenvaart zich concentreert, zoals containerdepots of inland terminals.

Bij het Havenbedrijf Rotterdam wordt gewerkt aan eigen schepen, zoals de RPA-patrouillevaartuigen aanpassen met nabehandeling. In de bouw- en infra-sector is vermindering van uitstoot al een kwalificatie-eis voor aannemers. Het zijn maatregelen die de binnenvaart voor de boeg heeft.

Nog even over die subsidie, voor ondernemers met groene ambities: het gaat om een bedrag van 79 miljoen euro. De maatregel is een uitbreiding van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens. Meer weten? Kijk dan op de website van het Expertise- en Innovatie­Centrum Binnenvaart: www.eicb.nl.

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.