Marco Polo gaat op ontdekkingsreis voor GEFO

0
© Maritime Filming Group

Enkele dagen na de geslaagde werfproefvaart van Asto Shipyard volgde op 14 juli de officiële proefvaart… Zoals verwacht slaagde mts Marco Polo met vlag en wimpel. Drie dagen later was de overdracht aan de Duitse rederij GEFO.
De ontdekkingsreiziger kan de wijde wereld in.

Eigenlijk zou het 110 meter lange schip Alabama gaan heten. De naam van de Amerikaanse staat verraadt voor de kenners al wie de opdrachtgever was: Wijgaart Shipping uit Zwijndrecht. Maar kort vóór de oplevering werd het schip verkocht aan GEFO. En daarmee kreeg het ook een andere naam: Marco Polo. Naar de beroemde ontdekkingreiziger uit Venetië.

“Wij zijn content met de verkoop van het schip aan een partij waar we al jaren mee samenwerken”, schreef Wijgaart Shipping op Facebook. “De specifieke keuze voor dit schip bewijst hun vertrouwen in dit model.”

Shipyard Kladovo

Het casco is geleverd door Gebr. de Jonge Shipbuilding Service en afkomstig van hun eigen werf in Kladovo. De afbouw vond plaats bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer, Het laadvermogen is 2.760 ton.

De aandrijving gebeurt door twee Caterpillar C18-motoren met een vermogen van 680 pk per stuk, afkomstig van Dolpower. Daarop zijn twee Reintjes-keerkoppelingen aangesloten. Dolpower leverde ook de drie generatorsets voor het boordnet, het boegschoef- en het ladingpompbedrijf.

Berger Maritiem Sales & Service is samen met VICUSdt verantwoordelijk voor de twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven. De schroefasinstallatie is afkomstig van Den Breejen Shipyard. Damen Marine Components zorgde voor het stuursysteem (type 3DWKK) en het drieroeren-systeem gebaseerd op Aqua-Logic-roerontwerp, plus de roerstandaanwijzer en hydraulisch aggregaat. Van Verhaar Omega komt de gelijknamige boegschroefinstallatie.

CCM3 nam het pompsysteem en het leidingwerk voor zijn rekening. EPS European Pump Services leverde een strippomp-unit. Deze pomp, met een capaciteit van circa 13 m3/uur bij 6 bar, is voorzien van een ABB-elektromotor. De set is ATEX-gecertificeerd en hierdoor geschikt voor installatie in ATEX-zone 1.

All Pumps Holland leverde de Victor­pompen. Hoveko is verantwoordelijk voor de tankmeting- en alarmering, en voor de druk- en temperatuurmeting (met behulp van TMS STaR-systeem). PSI Pijpleidingen installeerde de dekleidingen. Groenendijk & Soetermeer verzorgde de stabiliteits­boeken.

Van EBR Marine komen de lieren met toebehoren. Alphatron Marine helpt koers bepalen en houden met een uitgebreid pakket nautische apparatuur, aangevuld met Tresco Navigis van Tresco Engineering. EMS Group verzorgde de elektrische installatie.

Kampers Shipyard vervaardigde het stuurhuis inclusief het hefsysteem. VE-woning en scheepsstoffering zorgt met de stoffering van de woning en het stuurhuis (inclusief Ve-screen zonwering) voor sfeer en comfort. Root Painting voerde de coatingwerkzaamheden uit.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.