- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPamela eerste uit serie van vijf

Pamela eerste uit serie van vijf

- Advertentie -

Delen

De gloednieuwe tanker Pamela is de eerste uit een serie van vijf die worden gebouwd door een bijzonder samenwerkingsverband. Het gaat om een samenwerking tussen vier ondernemers: schipper Leon van Oosterhout, de broers Bas en Jacco van der Straaten (beide eigenaar van Van der Straaten’s Assurantiekantoor in Werkendam), directeur Peter Versluis van scheepsbouwer VeKa en Ad van Berchum.

Ze kennen elkaar al enkele jaren, sinds het project Currency & Connect, de gesubsidieerde proef met twee in de lengte gekoppelde 110-meterschepen die voeren met een losse kop. Nadat het project succesvol was afgesloten, gingen de schepen Currency en Connect het reguliere transport in en gingen de betrokken ondernemers ieder huns weegs.

Overeenkomst
De scheiding van wegen duurde slechts enkele jaren totdat de vier elkaar wederom de hand schudden als teken van overeenstemming over de bouw van een serie van vijf tankers. De Pamela is daarvan de eerste. “Het komt op je pad, het is een uitdaging”, vertelt Van Oosterhout, zelf kapitein-eigenaar van de 86 meter lange rvs-tanker Newton.

(foto’s Jan Johan ten Have)

Deze samenwerking vindt zijn oorsprong bij Van Oosterhout. Het idee om twee 86 meter-tankers te bouwen, spookte al langer door zijn hoofd. Hij zag een markt omdat er lang weinig werd gedaan in de bouw van relatief kleine, dubbelwandige tankers, terwijl daarnaar beslist vraag bestond. “In dit segment voer nog heel veel enkelwandig, terwijl er met name in de vaart op de Duitse kanalen duidelijk behoefte bestond aan dubbelwandige capaciteit”, legt Van Oosterhout uit. “Van het één kwam het ander: twee man werden vier en twee schepen werden er uiteindelijk vijf.”

Casco
Het casco van de Pamela werd gebouwd in China in opdracht van VeKa, evenals ate van nummer twee (de Sa) en nummer drie (de Galiya). De afbouw van zowel de Pamela als de Sa vindt plaats bij VeKa Bijlsma in Lemmer, met als afbouwbegeleider Peter Koopmans. Gelijktijdig wordt de Galiya in Werkendam afgebouwd onder leiding van Willem Hulsman.
De Pamela en de Sa zijn, net als nummer vijf (de Nicky) tankers van 86 bij 9,60 meter. De Galiya en nummer vier (de Ireen) zijn 110 meter lang en 11,45 meter breed.
Over de cascobouw zegt Van Oosterhout: “Het casco van de Pamela is mooi strak gebouwd, ik ben zeer tevreden over het resultaat.” Iets minder content waren de opdrachtgevers over de vertraging in de cascobouw: het casco arriveerde meer dan een jaar later dan gepland voor afbouw in Lemmer. “De afbouw verliep gesmeerd”, zegt Van Oosterhout.

Flexibel
De Pamela wordt aangedreven door een 1000 pk sterke Caterpillar C32. Cummins-hulpmotoren, geleverd door De Ruyter Dieseltechniek, drijven de Van Wijk-boegschroef aan.

Het is de bedoeling dat de Pamela wordt ingezet voor het transport van stookolie. Maar de tanks zijn geheel gecoat, zodat het schip flexibeler inzetbaar is..

De Pamela is uitgerust met twee Bornemann-ladingpompen met een capaciteit van 350 en 250 kubieke meter per uur en verder een ketel, spiralen, een stoomleiding en een tracingsysteem. En hoewel het de bedoeling is dat de Pamela wordt ingezet voor het transport van stookolie, zijn de tanks wel geheel gecoat. “Dat maakt het schip extra flexibel inzetbaar, om ook andere producten te kunnen vervoeren”, zegt Van Oosterhout.
Qua inrichting worden de drie 86 meter-tankers vrijwel volledig identiek, zowel de woning als het stuurhuis. Van Oosterhout legt uit waarom: “Je bent dan bijzonder flexibel qua inzet van personeel. De medewerkers stappen aan boord van een zusterschip waar ze nog nooit op zijn geweest, maar kunnen wel meteen alles vinden en probleemloos aan de slag.”

Perspectief
Net als de vier zusterschepen gaat de Pamela in bevrachting bij Jaegers Combitank uit Rotterdam. “Niet op vast contract, maar wel tegen garantieprijs”, zegt Van Oosterhout. “Wij kennen Jaegers als geruime tijd, onder meer ook van de Currency en de Connect, en onderhouden een prima verstandhouding.”
“Het perspectief voor deze schepen lijkt – ondanks de crisis – goed. Uiteraard voelen wij de omstandigheden ook. Daarom geven we geen groot feest bij de ingebruikname van de Pamela. Laten we eerst maar wat centen gaan verdienen voordat we ze uitgeven. Feestvieren doen we misschien wel als de laatste van deze vijf in de vaart wordt genomen.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -