- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMidway: geen half werk

Midway: geen half werk

- Advertentie -

Delen

Het mts Midway komt voort uit een vriendschappelijke en zakelijke relatie tussen Fred Middelkoop, Daniël Wanders en Alexander Wanders in Amistade BV, die opdracht gaf aan Rensen Shipbuilding om het 110 x 13,50 meter grote casco in China te laten bouwen. Dolderman Motoren realiseerde installatie, Alewijnse Marine zorgde voor functie en Willemsen Interieur & Scheepsbetimmeringen voor stijl en comfort. De tanker is gecharterd door Unibarge uit Zwijndrecht.

In de pauze voor een bunkering stappen we in de 2e ‘Pet’ aan boord en we gebruiken de steiger als deurmat uit respect voor het pas geboende trunkdek. De Midway blinkt niet slechts door verf: detail, specialisme en veiligheid liggen er eveneens dik bovenop. Via een glansrijke rvs trap van Sun komen we in de Kampers-stuurhut waar het vakwerk van Willemsen en de Radio Holland-apparatuur in uitvoeringsstijl verbazen. Kantoor over SB met ingebouwde display’s, controleurs desk aan BB, alles een eigen plek inclusief de balpen. Bepaald geen half werk. Een schip wat discipline en structuur ademt.

In de ruimtelijke machinekamer staat de Caterpillar 3512 centraal. (foto’s Johan de Witte)

“Het ligt aan onze jongens", zegt de man aan het roer: Fred Middelkoop. "Die hebben we al lang aan boord; ze hebben er plezier in. Kapitein Dennis Kamermans is er al negen jaar. Hij is nu op cursus Bedrijfshulpverlening. We vinden het belangrijk om te weten hoe je op cruciale momenten met hulp en reanimatie moet omgaan. Dat kan best heftig zijn. Het vergt training."

Golfoorlog
Fred Middelkoop liet de mts-opleiding voor wat die was en tekende bij de Marine. Tijdens de eerste Golfoorlog (Desert Storm, 1991) functioneerde hij op het fregat Hr. Ms. Witte de With bij de wapentechnische dienst. Hij beschermde samen met 185 collega’s aan boord het vliegdekschip Midway, genoemd naar de Midway Islands in de Stille Oceaan. Een oninteressante groep voor Google Maps, ofschoon de Verenigde Staten na Pearl Harbor, om deze bunkerhaven al eens flink geknokt hebben met het Japanse Keizerrijk en daarbij poot aan de grond hielden.
Midway is Fred bijgebleven, evenals het belang van discipline en rolverdeling op de Witte de With om als team een doel te bereiken. Als jongste van de Middelkoop-musketiers begon hij, net als zijn broers Wim en Henk, op motortankschip Tim. Daarna voer hij op diverse schepen, waaronder zeven jaar op het mcs Amistade.
Volgens zijn broers is hij een technische autodidact die graag vaart, doelgericht is en in lijn met zijn marineverleden recht door zee. Volgens Fred is dat wat overdreven: zonder hun partners liggen ze niet op koers. In zijn geval is dat apothekersassistente Esther, die zo nu en dan meevaart. Een medicijn dat varen leuk houdt.

Niet-standaard
Wonen op het water is sowieso aantrekkelijk als de woninginrichting de handtekening van Mieny Wanders heeft. "Ze kan het; van ons krijgt ze altijd carte blanche", aldus Fred. Als ervaringsdeskundige na zo veel schepen heeft zij ondanks de continufunctie van het schip sfeer en stijl gecreëerd. Warme luxe en gezelligheid in elk verblijf. En…ze is binnen het budget gebleven!
In de machinekamer stuiten we onmiskenbaar op het Dolderman-logo. Hier staat de Caterpillar 3512 op een met verve gelegde aluminium vloerbedekking, als een rots in de branding. De overige installaties nemen een bescheiden plaats in in deze zeer ruimtelijke machinekamer. Peter Bathoorn van ClimaLogic leverde en installeerde overdruk. Peter is ‘lucht-proof,’ weet waar hij over praat, is spontaan en laat zo snel mogelijk weten waar je materieel-financieel aan toe bent. Producten van ClimaLogic zijn airco- en overdrukinstallaties, mechanische ventilatie-, koel- en vriesinstallaties. Niet-standaard vindt Peter het mooiste.

Prima start
De eyecatcher aan dek is 28 meter lang, heeft dubbele leidingen, draait 355 graden en is een bunkergiek die evenals de autokraan met veredelde techniek gemaakt is door Lagendijk Constructie uit Wemeldinge. PSI leverde en ontwikkelde de leidingstraat met allround-mogelijkheden voor stookolie en laagzwavelige brandstof.
De Midway heeft twaalf tanks en drie Bornemann-pompen van EPS, gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Services (EPS) uit Ridderkerk. EPS ontwikkelde in samenwerking met AIM Elektrotechniek en Greenland Engineering het European Pump Control-systeem (EPC). EPC functioneert via een plc als een automatische piloot slim en efficiënt.
Wanneer ‘goed materiaal het halve werk is’, heeft de Midway een prima start.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -