Daniël Hartman gaf zijn broer Johan, directeur van Hartman Shipbuilding op Urk, opdracht voor de bouw van de Pacific Dawn, de derde in de serie Hartman Trader 18, die vooralsnog vier schepen gaat tellen. De Hartman Trader 18 won in 2007 de prestigieuze KNVTS Schip van het Jaar prijs in de categorie zeevaart. De Pacific Dawn werd onlangs in de vaart genomen. De maidentrip betrof transport van 210 ton projectlading van Portugal naar Turkije.
Net als de voorgangers Deo Volente en Eendracht is de Pacific Dawn gebouwd door Hartman Shipbuilding, evenals Global Seatrade en Hartman Classic Yachts onderdeel van de Hartman Group. Hartman Shipbuilding werd in 2006 opgericht door Hartman voor de bouw van een eigen serie coasters. Het casco van de vierde uit de serie is inmiddels in aanbouw. Dat wordt de Atlantic, die gaat varen voor Global Seatrade.
De Pacific Dawn is bijna identiek aan zijn beide voorgangers. Het grootste verschil is het overdekte gangboord, waardoor de hele breedte van het dek (15,60 meter) kan worden gebruikt. “Een schip is altijd te klein”, vertelt projectleider Pieter Pruiksma van Hartman Marine Shipbuilding. “Dus ga je op zoek naar puntjes waar extra ruimte te winnen is.”
Een andere verandering betreft de luiken. Die liggen op de Pacific Dawn op dezelfde hoogte als het voorste dek, waardoor één groot dek ontstaat. Ook dat creëert extra mogelijkheden.’’
Eigen visie
“Wij bouwen schepen geheel naar eigen visie”, zegt Pruiksma. “Die visie komt er in het kort gezegd op neer dat wij een gestroomlijnde coaster willen bouwen die ondanks een laag brandstofverbruik met zeer hoge snelheid moet kunnen varen en bovendien beschikt over twee zware kranen aan boord.”
De Deo Volente en nu ook de Eendracht varen met een snelheid van 18 knopen en kennen een verbruik van slechts 15 ton zware HFO 380 olie per etmaal. Volgens Pruiksma opmerkelijk weinig voor een schip met zo’n snelheid. Het schip kan de hele wereld over; de Deo Volente voer inmiddels al op onder meer Canada en Miami. Daniël Hartman heeft voor de bevrachting een overeenkomst met Shipping DK uit Denemarken.
Door het overdekte gangboord kan de hele breedte van het dek (15,60 meter) worden gebruikt.
Hartman Shipbuilding werkte bij het ontwerp van de Hartman Trader 18 samen met Conoship en Vuyk Engineering, beide uit Groningen. Pruiksma: “Hartman Marine investeerde heel veel in deze ontwikkeling met als doel een heel eigen marktpositie te creëren. Dat is gelukt. Wij hebben met de Deo Volente, de Eendracht en de Pacific Dawn een onderscheidende plek in de markt gecreëerd. Wij willen deze voorsprong vasthouden.”
Om voeling met de alledaagse praktijk aan boord te krijgen – kennis die gebruikt kan worden voor de verdere ontwikkeling en verbetering van de schepen – reisde Pruiksma een half jaar mee op de Deo Volente. “Voeling met de praktijk is van groot belang. Je moet weten hoe een schip functioneert. Je kunt nu eenmaal niet alles bedenken aan de tekentafel.”
Veelgevraagd
Daniël Hartman neemt de Pacific Dawn in gebruik op een moment dat de bomen in de scheepvaart bepaald niet tot in de hemel groeien. “Er is veel vraag naar inzet van de zusterschepen Deo Volente en Eendracht. Ook in mindere tijden, zo blijkt”, legt Pruiksma uit. “Ook dit heeft te maken met de hoge snelheid en de faciliteiten die de schepen bieden voor transport van projectlading.”
Het idee voor de ontwikkeling van het hogesnelheidsschip ontstond dankzij de vorige Deo Volente. Het destijds door Tille Shipyards in Kootstertille gebouwde schip onderscheidde zich dankzij de al best hoge snelheid van 13 knopen. Juist dit onderscheid bleek het schip aantrekkelijk te maken voor de markt. Hartman Shipbuilding stortte zich op innovaties om te komen tot een nog sneller schip, en met succes.
Belangstelling
Het casco van de Pacific Dawn werd, net als bij de Eendracht en de Deo Volente, gebouwd op de Partnerwerf in het Poolse Szczecin. De afbouw gebeurt volledig door onderaannemers, onder coördinatie van Hartman Shipbuilding. De bouw van het casco ging vorig jaar zomer van start en dus is de hele bouw in dertien maanden afgerond.
Het schip is uitgerust met een 3200 kW sterke Wärtsilä-hoofdkrachtbron en de twee ladingkranen aan boord zijn van het type Liebherr SWL120.
Over de kranen vertelt Pruiksma: “De ladingkranen geven het schip enorme toegevoegde waarde. Op de Deo Volente worden de kranen gebruikt voor het laden en lossen. De klant hoeft zelf geen kranen te huren, wat toch aanzienlijk scheelt in de kosten.”
(Jan Johan ten Have)