- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEr zit gang in mts Charlois

Er zit gang in mts Charlois

- Advertentie -

Delen

Charlois (uitspraak: Sjaarloos, met de klemtoon op de eerste lettergreep) komt in bekendheid onmiddellijk achter Feyenoord, ofschoon deze Charlois niets met voetbal heeft te maken, maar alles met een klassetanker van Anton van der Kaaij en Henk Boonstra. Hoewel het schip stil ligt, zit er met tweemaal 1450 Cummins als voortstuwing al gang in de Charlois.

(foto’s Johan de Witte)

Het 135 x 11,40 meter grote schip is gebouwd in China en geleverd door Rensen Shipbuilding en Oosse Maritiem. Charlois Shipping CV is eigenaar. De Groot Motoren Dordrecht kreeg de opdracht voor af- en inbouw en om Cummins-motoren te installeren. Mts Charlois gaat voor Trendco varen.

Vrijheid
Charlois Shipping is een compagnonschap van Anton van der Kaaij en Henk Boonstra. De één had de spijkers, de ander een hamer om samen aan de weg te timmeren. Anton van der Kaaij verkocht zijn Revolution. Voordat hij aan deze tanker begon hield hij zich een paar jaar bezig met ISM- & ISPS-papierkraam in de zeevaart. Zijn uitgangspunt hierbij was de administratieve druk zo laag mogelijk te houden, zonder iets in te leveren op kwaliteit. Dat je dan weer de vrijheid van het water kiest, kunnen we ons wel voorstellen!
Hij kwam Henk Boonstra tegen, die in april dit jaar de 1570 ton grote Westland had verkocht. Boonstra is gepokt en gemazeld in de vloeibare lading-business. Sinds 1987 is het zijn boterham en hij streeft met deze deal naar groter en vanzelfsprekend dubbelwandig.

Mooiste verblijf
De Charlois is alweer een strakke Chinees met selfmade De Groot-leidingwerk. Het schip meet 4300 ton en stuurt met Van der Velden. Een van Ballegooy-boegschroef houdt het voorschip in bedwang. De elektrische installatie en het aansluiten van apparatuur verzorgde VDB techniek.
DSB Interbouw uit Heijningen timmerde het bemanningscomfort en promoveerde de Kampers-stuurhut tot Charlois’ mooiste verblijf. Zeven door EPS geleverde Bornemann’s krijgen energie van Cummins. Motoren halen hun zuurstof direct van buiten. De machinekamerventilatie heeft een extra grote capaciteit. Voor wisseling van de wacht is er een Misti-autokraan.

De Groot
Michel Devoet, voorman van De Groot Motoren-inbouw, van wie zijn Belgische naam en zijn collega’s suggereren dat een verre voorvader van hem in Waterloo reeds strijd leverde voor onze democratie, is altijd van de partij. Hij loopt bij De Groot al een paar jaartjes mee en houdt met humor het moreel van zijn manschappen op niveau.
Kenny Yeo Dijksman is eveneens al jaren een bekend gezicht bij De Groot Motoren. Als hij door een machinekamer loopt, vult hij met visie de beschikbare plaatsen in met leidingwerk en afsluiters. Hij ‘schildert’ pijpen tussen frames, tanks en pomp-equipement. Als hij weer aan de wal stapt, zit het als een ‘artist impression’ in zijn hoofd.
"Spanningsvrij monteren, goed kijken en luisteren, werkt", zegt Kenny trots. "Een schip leeft door zijn leidingen. Het is mijn eigen zaak”, voegt hij er aan toe, als hij het Las- en Pijpfitter bedrijfslogo achter op zijn ketelpak showt.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -