Gisteren (25 oktober) hebben Ovet en Zeeland Seaports een contract getekend voor de aanleg van een nieuwe kade in de Kaloothaven van Vlissingen-Oost. Met de nieuwbouw van deze kade versterkt de Zeeuwse haven zich als bulkhaven. Verder zal Ovet een nieuw terrein van circa 7 hectare in gebruik nemen voor extra overslagcapaciteit.
J. van der Hart van Zeeland Seaports en J. Martin van Ovet ondertekenen het contract. (foto’s (Ovet/Zeeland Seaports)
Ovet heeft in Vlissingen-Oost en in Terneuzen terminals voor de overslag van grote bulk zoals mineralen, ertsen en vaste brandstoffen en de behandeling van biomassa. De locatie in de Kaloothaven bestaat uit een diepzeekade van circa 250 meter, een binnenvaartkade met een lengte van 400 meter en een zeekade van 280 meter.
Binnenvaartkade
De gebruiksmogelijkheden van de binnenvaartkade zijn in verband met de beschikbare diepte beperkt. Dit is reden om deze kade om te bouwen tot een diepzeekade voor een scheepsdiepgang van 16,50 meter.
In verband met een lopende studie naar de verdieping van de Kaloothaven naar 17,50 meter wil Ovet de nieuwe kade technisch al geschikt maken voor die diepte. De verwachting is dat dit tijdens de bouw van de kade al gerealiseerd wordt. Met een lengte van 650 meter diepzeekade en 310 meter zeekade is het straks mogelijk om gelijktijdig twee capes en één panamax te behandelen in de Kaloothaven.
Europese aanbesteding
Komende maanden vinden de technische voorbereidingen en de Europese aanbesteding plaats. De daadwerkelijke bouw van de kade start naar verwachting in september 2011. De verwachte bouwtijd is ongeveer een jaar.