- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOntdekkingsroute langs 200 jaar oude Zuid-Willemsvaart

Ontdekkingsroute langs 200 jaar oude Zuid-Willemsvaart

- Advertentie -

Delen

De Zuid-Willemsvaart bestaat 200 jaar. Om dat te vieren ontwikkelden De Vlaamse Waterweg en het Regionaal Landschap Kempen en Maasland een ontdekkingsroute langs de vaarweg.

Op maandag 19 juni stelden ze de route voor. Daarmee is ook de aftrap voor de duurzame ontwikkeling van de langere Willemsroute van start gegaan. “De route dompelt je onder in het verhaal van het kanaal en valt zowel te voet, met de fiets of met de boot te ontdekken. Je komt langs de mooiste plekjes van de regio en kan genieten van boeiende verhalen en foto’s over de geschiedenis van de Zuid-Willemsvaart”, lichtte de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Aanleg

De aanleg startte in 1822. In 2026 is het twee eeuwen geleden dat de Zuid-Willemsvaart openging. Het 122 kilometer lange kanaal werd in slechts vier jaar tijd met de hand uitgegraven. De Zuid-Willemsvaart zorgde voor een korter en betrouwbaar alternatief voor de vaak onvoorspelbare en onbevaarbare Maas en verbindt Maastricht met Den Bosch.

“Vandaag is het kanaal toegankelijk voor schepen tot 1.500 ton. Jaarlijks worden er 1,6 miljoen ton goederen via de Zuid-Willemsvaart vervoerd. Zo worden 64.000 vrachtwagenritten vermeden, vrachtwagens die niet alleen heen maar ook terug moeten rijden. De binnenvaart is een belangrijke speler om de modal shift in Vlaanderen te realiseren. De meer dan 400 kilometer kleinere waterwegen in Vlaanderen spelen daar absoluut een belangrijke rol in”, aldus minister Peeters.

Erfgoedapp

Om dit te vieren ontwikkelden De Vlaamse Waterweg en het Regionaal Landschap Kempen en Maasland een nieuwe ontdekkingsroute langs de Zuid-Willemsroute. Deze kersverse ontdekkingsroute is beschikbaar via de FARO-erfgoedapp en vertelt het verhaal van het kanaal. Er is keuze tussen drie routes: de Willemsroute Zuid (28,7 kilometer), Midden (28,6 kilometer) en Noord (40 kilomter). Ze zijn te voet, met de fiets of met de boot af te leggen. “Tijdens een fietstocht van een 3-tal uur beleef je aan de hand van diverse weetjes en herkenningspunten het verleden en heden van dit kanaal”, vertelt minister Peeters. “Ga je liever te voet op ontdekkingstocht? Geen probleem, je kiest de punten in de app waar je langs wandelt of scant de QR-codes onderweg.”

De gloednieuwe ontdekkingsroute is onderdeel van de Willemsroute. Deze recreatieve vaarroute tussen Maastricht en Weert passeert ook het Belgisch-Limburgs grondgebied tussen Smeermaas en Lozen. Daarnaast kreeg de bestaande vaarkaart een update en is de website over de Willemsroute vernieuwd.

De nieuwe route werd o p19 juni gepresenteerd. (foto De Vlaamse Waterweg)

Vernieuwde Willemsroute

Verder werd er de afgelopen 18 maanden gewerkt aan de duurzame ontwikkeling van de Wil-lemsroute. Dit gebeurde in het kader van een Platteland-plus Project bij het Regionaal Landschap Kempen en Maasland, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg en Visit Limburg.

De Willemsroute is een recreatieve rondvaart: vanuit het Bassin in Maastricht kunnen toervaarders door Belgisch-Limburg naar Weert, om via de Maasplassen en het Julianakanaal op Nederlands grondgebied, terug te keren naar Maastricht (of andersom).

“Het varen dient vlot combineerbaar te zijn met het bestaande fiets- en wandelaanbod. Dat stimuleert meerdaags verblijfstoerisme en het algemeen bestedingsbedrag. En dat komt onze Limburgse economie ten goede”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde voor Toerisme.

“Bovendien stimuleert het duurzaam en innovatief ondernemerschap op en aan het water. Zo kan er een echte verbinding worden gemaakt tussen water en achterland, wat dan weer de plattelandsontwikkeling ten goede komt en dus perfect aansluit bij de doelstellingen van Platteland-Plus”, besluit Inge Moors, gedeputeerde voor Landbouw & Platteland.

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Hallo; Hebt u een idee, hoeveel mensen bij de aanleg van het kanaal zijn betrokken geweest, als grondwerker etc.
    Wat zouden het dagloon zijn geweest als graver…?

    Zijn er nog foto’s van het voorttrekken van schepen met paarden over de “jaag paden”, langs het kanaal

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -