Onrust om gasolie

0
Is bunkeren straks nog wel vanzelfsprekend? (foto Tekst & Toebehoren)

De beschikbaarheid van gasolie is beperkt en dat zorgt voor onrust. Zowel in Nederland als België klagen schippers dat ze niet kunnen bunkeren of moeten wachten. Volgens deskundigen is het tekort tijdelijk en ligt de oorzaak in haperende logistiek.

Bij Koninklijke Binnenvaart Nederland kwamen vorige week meldingen van leden binnen dat sommige bunkerstations geen gasolie meer konden leveren door beperkte voorraden. Niet alle bunkerstations hebben daar last vast, bleek na rondvraag. “We hebben nu de indruk dat de schaarste komt door vertragingen die optreden bij het uitleveren van de diesel bij terminals en/of raffinaderijen”, meldt KBN op Facebook. “De lange wachttijden voor de bunkerschepen zorgen op dit moment voor een dreigend tekort bij sommige brandstofleveranciers.”

Geen voorraad meer?

Volgens de ASV is het probleem wél serieus: “We horen van bunkerstations dat men volgende week geen voorraad meer heeft. Ergo: de binnenvaart komt stil te liggen”, schreef de schippersvereniging vorige week, ook op Facebook. Volgens de ASV speelt mee dat banken niet meer garant willen staan voor de betaling van (Russische) olie. “Men heeft er geen ruchtbaarheid aan gegeven om hamsteren te voorkomen, maar wij hebben veel bunkerstations gebeld en die vertellen allemaal hetzelfde: ze hebben nauwelijks nog voorraad en weten ook niet meer of ze nog wel aan nieuwe voorraad kunnen komen.”

Veel rederijen en binnenvaart­ondernemers besloten vorige week voor de zekerheid nog maar extra te bunkeren, zodat ze voorlopig vooruit kunnen als de bevoorrading toch stilvalt.

Sancties

De oorlog in Oekraïne is van invloed op de prijzen en de aanvoer van gasolie (en andere brandstoffen), ook al heeft Europa de sancties tegen Rusland nog (?) niet uitgebreid naar olie.

Deskundigen wijzen erop dat zich vorig jaar al tekorten voordeden. Dat zou onder meer komen door de economische opleving na corona en toenemende vraag uit Afrika. Vooral op de spotmarkt was het aanbod de afgelopen weken gering. KBN: “Door de beperkte beschikbaarheid omdat er minder is geproduceerd en de voorraden zijn geminimaliseerd, wordt een aantal zaken negatief versterkt.”

Er zou sprake zijn van een samenloop van omstandigheden. De Vereniging Nederlandse 
Petroleum Industrie (VNP) spreekt van een logistiek probleem. De voorraden van olieproducten in de regio Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) waren in de eerste maanden van dit jaar ook nog eens gedaald, hadden handelaren en marktspecialisten al opgemerkt. Door de hoge brandstofprijzen houdt men de voorraden klein, uit angst voor verliezen bij een prijsdaling. Bovendien waren er ook nog eens vertragingen bij het laden en lossen. Want door onderhoudswerkzaamheden aan enkele raffinaderijen (Shell Pernis en Esso in Antwerpen), was het bij de overgebleven terminals extra druk en moesten tankers langer wachten.

Meer aanvoer

De ceo’s van drie van de grootste handelaren, Vitol, Gunvor en Trafigura, waarschuwden al eerder dat er een tekort dreigt aan diesel. Anderen zeggen dat er al decennia een tekort aan diesel in Europa is.

Volgens KBN verwacht de markt dat de aanvoer van diesel in april circa 60 procent hoger ligt dan in maart. Alternatieve leveringen vanuit Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten zullen de afhankelijkheid van Russische import sterk verminderen.

KBN heeft intussen contact gehad met de VNPI, NOVE, de brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstofhandel, brandstofleveranciers en bunkerstations om de nijpende situatie onder de aandacht te brengen. “Met deze partijen moeten we op korte termijn verder in kaart brengen waar de knelpunten zitten en hoe we die kunnen oplossen. Een tekort aan voorraad mag geen gevolgen hebben voor de binnenvaart en moet worden opgepakt.”

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.