- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart maakt werk van promotie onder jongeren  

Binnenvaart maakt werk van promotie onder jongeren  

- Advertentie -

Delen

“We zijn blij dat steeds meer bedrijven en organisaties uit de binnenvaart ons steunen”, zegt Karel Uyldert van Wereld van de Binnenvaart. “Samen kunnen we meer jongeren én volwassenen interesseren voor die mooie sector.”

Wereld van de Binnenvaart zet zich in voor de arbeidsmarktcommunicatie namens de sector om het personeelstekort tegen te gaan. “Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft onlangs officieel aangegeven dat het Wereld van de Binnenvaart als hét platform voor de arbeidsmarktcommunicatie ziet en steunt”, zegt Uyldert blij.

Tijdens een bijeenkomst op 23 februari in Zwijndrecht schaarden ook meerdere varende ondernemers en rederijen zich als sponsor achter Wereld van de Binnenvaart. “Waaronder meerdere grote bedrijven.” De mensen die aanwezig waren, vertegenwoordigden circa 700 schepen en daarmee heeft wat we doen ook serieus draagvlak.” De steun komt zowel uit de droge lading, de tankvaart als de riviercruisevaart. Logisch, want alle deelsectoren kampen met personeelstekort.

Concurrentie

“Dankzij de steun kunnen we meer van onze plannen uitvoeren om de binnenvaart te promoten en de instroom van werknemers te vergroten. We zeggen wel eerlijk: helemaal het personeelsprobleem oplossen, gaat niet lukken. In de komende vier jaar krimpt de arbeidsmarkt met 400.000 mensen. Landelijk gaan er 2 miljoen met pensioen en er stromen er 1,6 miljoen nieuwe in.”

Daar komt nog bij dat de concurrentie groot is. “Heel veel andere branches trekken aan diezelfde medewerkers. Het wegtransport heeft vandaag al 2.500 extra chauffeurs nodig en dat worden er alleen maar meer. In de zorg zijn ze al aan het kijken of ze verplegend personeel uit het buitenland kunnen halen. Defensie, politie, en nog veel meer … We richten ons allemaal op dezelfde groep: de mbo’ers en vmbo’ers.”

Zichtbaar zijn

“Als je als binnenvaart dan niet zichtbaar bent bij die doelgroep, verzuip je in het marketinggeweld van de andere branches. Je moet zichtbaar zijn op allerlei plekken en niveaus. Niet alleen op social media of met een standje op een banenbeurs.”

“Een klein percentage van de jongeren weten al vroeg welke kant ze op willen. Daar zijn ze ook niet vanaf te brengen. Dan is er aan de onderkant een groep die niet gemotiveerd is en eigenlijk niets wil doen – ja toch: rijk worden… en liefst zo gemakkelijk mogelijk. De grootste groep, naar schatting 70 tot 80 procent, weet het nog niet. Zij zijn aan het zoeken: gaan naar open dagen, mbo- en vmbo-dagen en wat er allemaal nog meer is.”

Topografie vanaf een schip

“Als Wereld van de Binnenvaart hebben we de kansrijke doelgroepen gedefinieerd. Daar richten we ons op met een boodschap op maat en kanalen en middelen die daarbij passen. Om bewust het onderbewuste te beïnvloeden.”

Voor het basisonderwijs hebben we voor Methodelink een aantrekkelijk lespakket ontwikkeld: topografie vanaf een binnenvaartschip. De leerlingen varen in die module figuurlijk mee over de Maas: vanuit Maastricht naar Rotterdam en onderweg leren ze van alles over wat ze passeren.”

“24.000 leerlingen hebben dat nu al gedaan. Niet dat ze allemaal meteen voor een vervolgopleiding in de binnenvaart kiezen, maar ze zijn wel in aanraking gekomen met de branche.”

Ook het aantal gastlessen op basisscholen wordt de komende tijd uitgebreid. “Er zijn veel ondernemers die zo’n les willen geven, weten we. Bij hun kinderen of neefjes en nichtjes op school bijvoorbeeld. We gaan zorgen dat zij de tools krijgen voor een goede presentatie. Denk aan PowerPoint, een folder en foto- en videomateriaal.”

Samen sta je sterker

Voor het voortgezet onderwijs heeft Wereld van de binnenvaart de Maritieme Leergang geïntroduceerd. “Een keuzevak voor het vmbo in het derde en vierde jaar. In de regio’s Drechtsteden en Meppel/Steenwijk gebruiken ze die al. Het programma is inclusief een stuk varen.”

Daarnaast is Wereld van de Binnenvaart aanwezig op allerlei banen- en studiebeurzen, info-avonden, beroepenmarkten. Bijna altijd samen met een binnenvaartschool uit de betreffende regio.

Samen met de collega’s van de waterbouw, zeevaart en visserij neemt Wereld van de Binnenvaart steeds vaker ook deel aan grote beurzen. “Dan delen we samen een stand als cluster van varende beroepen. Dan sta je sterker, en dat is nodig als je ziet hoe Defensie uitpakt, met een half bataljon en tanks bij de ingang. Je vist allemaal in dezelfde vijver.”

‘Kansrijk beroep’

Ook zij-instromers zijn interessant, vertelt Uyldert. “Voor die doelgroep zijn we bezig met een campagne ‘Van werk naar werk’. Bij het UWV zijn we bezig om ook mensen met een uitkering naar werk in de binnenvaart te krijgen. Dankzij onze inspanningen zijn daar we nu aangemerkt als ‘kansrijk beroep’. Die brengt het UWV onder aandacht van mensen die zonder werk komen te zitten.”

Dat was nooit zo. “Hoe kwam dat? Bijna geen enkele binnenvaartondernemer meldt zijn vacatures bij het UWV – waarschijnlijk omdat de branche het altijd zelf heeft opgelost. Volgens de cijfers van het UWV was er dus geen personeelstekort in de binnenvaart.”

#Gavoordebinnenvaart

Ondertussen gaan de campagnes op www.wereldvandebinnenvaart.nl en op social media onverminderd door. “De campagne #Gavoordebinnenvaart, de filmpjes op Youtube, op Instagram, Facebook…. Het hele jaar door, om in de tijdlijn te komen van de doelgroep. Ook weer onder de noemer bewust het onderbewuste te beïnvloeden. Aangevuld met informatie over scholen, opleidingen, open dagen en dergelijke. Dat gaan we uitbreiden met specifieke campagnes voor de volwassen doelgroepen. Iemand die ander werk zoekt of een uitkering heeft, spreek je immers anders aan dan een middelbare scholier.”

(foto Wereld van de Binnenvaart)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -