- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOverslag Antwerpen en Zeebrugge lijdt onder wereldwijde onrust

Overslag Antwerpen en Zeebrugge lijdt onder wereldwijde onrust

- Advertentie -

Delen

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 68,7 miljoen ton. Dat is 4,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling is volgens de havenbeheerder het gevolg van de aanhoudende politieke onrust in de wereld en de economische problemen. “Dit heeft geleid tot een daling van het containersegment en belangrijke verschuivingen in goederenstromen.”

De operationele uitdagingen op de containerterminals en de congestie zijn sinds het derde kwartaal van 2022 langzaam afgenomen. De economische onzekerheid en de inflatie zorgden voor afname van de vraag naar containervervoer en het schrappen van afvaarten, vooral uit het Verre Oosten. Door het conflict in Oekraïne viel de aan- en afvoer uit en naar Rusland in de eerste drie maanden van 2023 twee derde lager uit. Alles bij elkaar betekende dit een daling van de containeroverslag met 6,6 procent in ton en 5,7 procent in TEU.

Weerbaarder dankzij fusie

“Ondanks deze tegenvallende cijfers, blijven de vooruitzichten voor 2023 positief”, vindt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges. “De dalende energieprijzen, aantrekkende Chinese economie en signalen dat ook de lijnvaartmarkt weer aantrekt, zijn redenen om vertrouwen te hebben in de toekomst. Bovendien kunnen we dankzij de complementariteit van beide havenplatformen beter inspelen op verschuivingen in de goederenstromen.” ​

Havenschepen Annick De Ridder van Antwerpen, die tevens voorzitter is van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, vult aan: “Door de fusie zijn we veel weerbaarder om uitdagingen samen te tackelen, en we zijn er dan ook van overtuigd spoedig opnieuw mooie groeicijfers te kunnen voorleggen. Het invullen van de vele vacatures is daarbij een uitdaging van formaat.”

Veel minder staal

De overslagvolumes van conventioneel stukgoed liggen in lijn met de pre-covidperiode, maar dalen met bijna een vijfde in vergelijking met het zeer sterke eerste kwartaal in 2022. Toen zorgde het einde van de covidpandemie juist voor een opleving en hoge overslagcijfers.

De vertragende economie gaat gepaard met een daling in de vraag naar staal. De overslag nam af met 21,9 procent.

Het droge bulksegment daalde met 7,3 procent. Dit is vooral het gevolg van de afname van meststoffen (met meer dan een kwart). Dat is in Antwerpen en Zeebrugge de grootste productgroep binnen droge bulk. De blijvend hoge vraag naar kolen voor energieopwekking zorgde daarentegen voor een overslag die bijna drie keer zo hoog is als in dezelfde periode vorig jaar. Ook de overslag van zand en grind nam toe (+9,3 procent). ​

Meer vloeibare brandstoffen

Het vloeibare bulksegment laat een kleine plus optekenen: 0,5 procent. Naast een stijging in de overslag van LNG (+23,3 procent), deels als alternatief voor aardgas via pijpleidingen vanuit Rusland, is er ook groei voor de overslag van diesel, stookolie en energiegassen. De overslag van chemicaliën trekt aan ten opzichte van het laatste kwartaal van 2022, toen de hoge energieprijzen resulteerden in lagere productie of productiestilstanden, maar blijft nog 21,3 procent onder het record van het eerste kwartaal van vorig jaar. ​

Grootste autohaven ter wereld

De roll-on/roll-off-trafieken blijven min of meer gelijk. Maar binnen het segment van de nieuwe auto’s ziet het havenbedrijf een heropleving. In het eerste kwartaal van 2023 werden 904.901 nieuwe auto’s aan- en afgevoerd, een stijging van 7,2 procent tegenover 2022.

Port of Antwerp-Bruges blijft de grootste autohaven ter wereld. In totaal beschikken de terminals over een oppervlakte van meer dan 400 hectare met een parkeercapaciteit van 210.000 eenheden. Auto’s van alle grote merken passeren hier de revue en voor veel merken is Port of Antwerp-Bruges dé intercontinentale en Europese hub.

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, zegt daarover: “Port of Antwerp-Bruges is dé wereldspeler voor de automotive sector. Die positie zal alleen maar verstevigen gezien de investeringen in extra capaciteit van zowel aanwezige operatoren als nieuwe spelers die kiezen voor onze haven als uitvalsbasis om de Europese markt te veroveren.”

Investeringen

Een jaar geleden fuseerden de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Het havenbedrijf stelt dat ze samen aantrekkelijk zijn voor investeerders uit binnen- en buitenland. Zo werd een vierde bedrijf aangekondigd voor NextGen District, de hotspot voor circulaire economie in het hart van de Antwerpse haven. Daar start nog dit jaar de bouw voor de eerste huurder. Daarnaast gaat tankopslagbedrijf Vopak de voormalige Gunvor-locatie in Antwerpen herontwikkelen. Het Nederlandse bedrijf zal daar samen met Port of Antwerp-Bruges onder andere inzetten op hernieuwbare energie.

Elders in de haven is de modernisering en verdieping van de Europa Terminal van start gegaan. Zodoende moet de nieuwste generatie megaschepen er kunnen aanlopen. De tendens van grotere containerschepen blijkt ook weer de komende weken als achtereenvolgens records worden gebroken met de aanlopen van de MSC Tessa (24.116 TEU), de OCCL Spain (24.188 TEU) en de MSC Loreto (24.346 TEU).

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -