De Topsector Logistiek is het programma ‘Meten op Schepen’ gestart. Het doel is de werkelijke uitstoot van onder meer CO2 en stikstof door de binnenvaart te meten en vast te leggen.
Op die manier wil de Topsector Logistiek de emissieprestaties van de binnenvaart in kaart brengen. “De beste manier om de vervoersprestatie te bepalen is om te kijken naar de vervoerde goederen: die worden van herkomst naar bestemming verplaatst, dat is waar voor betaald wordt. Om die verplaatsing te realiseren verbruikt het vaartuig of voertuig energie en dat levert weer emissies op. Hoe beter de verhouding is tussen (nuttige) verplaatsing van goederen enerzijds en de emissies anderzijds, des te beter is de emissieprestatie.”
EICB
Het monitoren van emissies in de praktijk geeft inzicht en kan helpen bij effectief beleid om uitstoot te verminderen. Het is in feite het meten aan de pijp, waar de branche al jaren om vraagt. Volgens velen is de daadwerkelijke uitstoot in de praktijk veel lager dan de theoretische cijfers waar op basis van de wettelijk voorgeschreven (fabrieks)protocollen altijd wordt uitgegaan.
Aan het programma ‘Meten op Schepen’ werken TNO, STC Nestra, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, CoVadem en Shipping Technology mee. Tijdens de kick-off op 11 februari, die plaatsvond tijdens het online PLATINA3 Stage Event, presenteerden Khalid Tachi en Martin Quispel van het EICB de onderzoeksmethodes van het programma.
Meetprogramma
Ongeveer twintig scheepseigenaren werken mee aan het programma en laten hun schepen laten voorzien van sensoren en telematica om vervolgens 24/7 te gaan meten gedurende minimaal een jaar. Met de meetgegevens over een periode van een jaar wordt het, onder andere, mogelijk om inzicht te krijgen in seizoenseffecten van waterafvoer en gerelateerde waterstanden op energieverbruik en emissieprestaties.
De analyse van de gegevens leidt naar verwachting tot nauwkeuriger en betrouwbaarder modellen van de emissieprestatie van de binnenvaart en betere en meer gegevens om beleidsbeslissingen op te baseren. De komende maanden worden de meetschepen voorzien van de nodige instrumenten. Vervolgens start het eenjarige monitoringprogramma. De eerste resultaten komen naar verwachting eind 2022 beschikbaar.
Uh heeft Clinch dat niet al gedaan en heeft veel geld gekost?
Als de schepen op GTL draaien is er geen fijn stof uitstoot .