
Voor een tweede week op rij lieten de wereldwijde olieprijzen afgelopen week een stijging zien. Het verder escalerend conflict tussen Israël en Iran zorgde voor de grootste stijging op dagbasis sinds de inval van Rusland in Oekraïne. Brent Crude behaalde een stijging van 12,5 procent op weekbasis en sloot af op $ 74,23 per vat. WTI (West Texas Intermediate) steeg op weekbasis met 13 procent naar een prijs van $ 72,98 per vat.
Ondanks de aanvallen van Israël op Iran lijkt de energie-infrastructuur van het land nog intact te zijn. Iran is goed voor een productie van 3,3 miljoen vaten per dag, waarvan het 2 miljoen vaten exporteert.
De grootste zorg omtrent het conflict is echter de mogelijke sluiting van de Straat van Hormuz. Een van de meest bevaren zeeroutes ter wereld zou wederom gesloten kunnen worden door de oplopende spanningen in het gebied. De Straat van Hormuz is goed voor een vijfde van de wereldwijde olietransporten met een doorvoer van 18 tot 19 miljoen vaten per dag. Een mogelijke sluiting van het kanaal kan voor sterk oplopende prijzen zorgen.
Het aantal Amerikaanse olieboorinstallaties daalde afgelopen week tot 439, het laagste punt sinds oktober 2021. Het aantal actieve gasboorinstallaties in het land daalde tot 114. Dat is 6 procent minder dan een jaar geleden.
ARA
In het ARA-gebied zijn de vrachttarieven op weekbasis verder gedaald. Ondanks het hoge expiratievolume van de ICE Gasolie (plusminus 165.000 ton) blijft de markt onder druk staan door de gematigde vraag naar olie en transport. Eveneens ondanks het hoge expiratievolume ondervinden enkele schepen moeite met het vullen van hun vaarschema’s. Daardoor voelen marktspelers zich genoodzaakt om competitieve prijzen aan te bieden om hun vloot bezig te houden.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn afgelopen week eveneens gedaald. Volle voorraden in het achterland zorgen voor een gematigde importvraag.
Ook stelden enkele marktspelers het sluiten van nieuwe deals uit wegens de voorspelde lagere waterstand. Die lagere waterstand zou de ladingvolumes naar enkele aan de Bovenrijn gelegen bestemmingen kunnen beperken. Dat kan op korte termijn enige ondersteuning aan de vrachttarieven bieden.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart.
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 16 juni 2025
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | € 4,48 | €4,00 | €6,50 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €5,56 | €5,00 | €6,55 |
Antwerpen-Amsterdam | €6,40 | €5,80 | €7,30 |
Vlissingen-Antwerpen | €4,97 | €4,90 | €5,75 |
Vlissingen-Rotterdam | €5,95 | €5,60 | €6,75 |
Vlissingen-Amsterdam | €6,42 | €6,30 | €7,10 |
Gent-Vlissingen | €5,90 | €5,75 | €6,10 |
Gent-Antwerpen | €5,67 | €5,50 | €6,50 |
Gent-Rotterdam | €6,67 | €6,20 | €7,15 |
Gent-Amsterdam | €7,00 | €6,40 | €7,30 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €13,30 | €12,80 | €13,80 |
Dortmund | €14,60 | €14,60 | – |
Keulen | €15,50 | €15,00 | €16,00 |
Koblenz | €17,50 | €17,50 | – |
Frankfurt | €19,70 | €19,70 | – |
Mannheim | €20,20 | €19,70 | €20,70 |
Karlsruhe | €21,10 | €20,60 | €21,60 |
Straatsburg | €22,20 | €21,70 | €22,70 |
Bazel EUR | €23,21 | €22,71 | €23,71 |
Bazel CHF | 21,81 | 21,31 | 22,31 |