NRW wil meer duidelijkheid van Berlijn over vaarwegen

0
BDB en VSL verwelkomden in Neuss zo’n 100 gasten. Vlnr: Rüdiger Ostrowski (VSL NRW), Jan Zeese (neska), minister Hendrik Wüst, Jens Schwanen (BDB), Hans-Heinrich Witte (WSV) en Roberto Spranzi (DTG en BDB).

De binnenvaart wordt genoemd in de klimaatplannen van de Duitse overheid en voelt zich daardoor gesterkt in haar overtuiging een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan de energietransitie. Toch komt de verschuiving van goederenvervoer van de weg naar de vaarwegen in Duitsland niet op gang. De binnenvaart groeit er minder hard dan andere vervoersmodi en heeft een marktaandeel van slechts 8 procent. In Noordrijn-Westfalen (NRW) ligt dit percentage veel hoger: 30 procent. Jaarlijks passeren zo’n 100.000 schepen met 150 miljoen ton goederen bij Emmerich de grens tussen Duitsland en Nederland.

Berlijn is te vaag

Hoe kan ook elders in Duitsland het binnenvaartvervoer naar een hoger plan worden getild? Daarover discussieerden in Neuss  binnenvaartbond BDB en de Vereniging voor Expeditie en Logistiek (VSL).

Van NRW- verkeersminister Hendrik Wüst kreeg het gezelschap te horen dat hij zich in Berlijn sterk maakt voor de sector. “We hebben een concreet tijdspad nodig voor maatregelen aan de vaarwegen in NRW”, zei Wüst. “Hierover is de bondsregering in haar plannen te vaag.”

WSV vraagt om vertrouwen

Een probleem is het tekort aan medewerkers bij de Duitse vaarwegbeheerder WSV. Hierdoor kunnen vaarwegprojecten niet tijdig gepland en omgezet worden.

WSV-voorzitter Hans-Heinrich Witte vroeg de sector meer vertrouwen in de WSV te tonen. “Laten we ons samen sterk maken voor betere vaarwegen. Het leidt alleen maar tot meer onzekerheid als iedere sluisstremming wordt aangegrepen om de kwaliteiten van de WSV in twijfel te trekken.”

Haven Godorf

In Keulen zijn inmiddels de eerste wegen gestremd voor goederenvervoer omdat vrachtwagens te veel luchtverontreiniging veroorzaken. Tegelijk heeft de Keulse stadraad de plannen voor het verruimen van de haven Keulen-Godorf definitief stopgezet.

Prof. Dr. Rüdiger Ostrowski (VSL) en Jan Zeese (neska) noemen dit een foute ontwikkeling: vrachtwagens zullen omrijden en daardoor alleen nog maar meer emissies en file veroorzaken, terwijl het gecombineerde vervoer schip-vrachtwagen de nek wordt omgedraaid.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.