Onderzoek door het NEA toont aan dat de noordelijke zeehavens de meest efficiënte route bieden voor containertransport naar Europa. Zeven havens in Noord-Europa slaan ongeveer vier keer zo veel containers over als de belangrijkste elf concurrerende havens langs de zuidkust van Europa. Deze situatie is efficiënt en is te verklaren door een combinatie van maritieme factoren, achterlandfactoren en externe, milieugerelateerde factoren, aldus de onderzoekers. De Rijn speelt een positieve rol als natuurlijke corridor.
(bron NEA)
De analyse is uitgevoerd in opdracht van de Havenbedrijven van Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Uit het onderzoek blijkt dat de economische en fysieke geografie bepalend is voor de huidige verdeling van goederenstromen naar en van Europa. Zo ligt 65 tot 70 procent van de markt consumenten en industrieën) in de noordelijke helft van het continent. De Alpen en de Rijn vormen respectievelijk een natuurlijke barrière en een natuurlijke corridor, waardoor het achterland en de markt van de noordelijke havens zich uitstrekt tot aan Zwitserland en Oostenrijk.
Schaalvoordeel
Ten tweede dragen schaaleffecten in het maritieme transport ook in beperkte mate bij aan de huidige verdeling van de goederenstromen naar en van Europa. De grote containerschepen verlagen de kosten per eenheid en vergroten de capaciteit tussen havens in het noorden en het Verre Oosten. Ten derde trekken de schaalvoordelen in de Hamburg-Le Havre range ook additionele containers aan voor markten buiten het natuurlijke achterland.
Rekening houdend met zowel interne als externe kosten, zijn de Noord-Europese havens tot aan de Zuid-Duitse grens in het voordeel. Zowel interne als externe kosten worden bepaald door vooral de factor afstand tot de markt.
Blijvende behoefte aan multimodale verbindingen
Naar verwachting zal groei plaatsvinden in de Adriatische havens. “Organische economische groei in Slovenië, Kroatië en Hongarije door verbeterde infrastructuur en economische integratie leiden tot marktgroei en daarmee tot schaalvoordelen voor het transport. Echter, in het noorden is de absolute marktgroei, zelfs bij pessimistische groeiverwachtingen, nog altijd groot. Er is daardoor in het noorden blijvend behoefte aan multimodale verbindingen met een grote capaciteit.”