De snelheidsbeperking voor de binnenvaart die per 1 januari 2013 op delen van de Oude Maas, de Nieuwe Maas en het Hartelkanaal zou worden ingevoerd, is uitgesteld. De beperking gaat niet eerder in dan 1 januari 2014 en wordt aangepast. Gestreefd wordt naar een maximum snelheid van 14 of 15 kilometer per uur (in plaats van 13) en de snelheid wordt gemeten over het water, niet over de bodem.
CBRB, Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer hebben hun rechtszaak tegen de gemeente Rotterdam en het Rijk ingetrokken na overeenstemming te hebben bereikt met het Havenbedrijf over bovengenoemde onderdelen. Het uitstel is mogelijk dankzij een betere afstemming op de feitelijke ingebruikname van Maasvlakte 2 door de binnenvaart.
Rotterdam kreeg pas toestemming van de Raad van State voor de aanleg van Maasvlakte 2 toen een aantal maatregelen voor een betere luchtkwaliteit was aangekondigd. Daar behoorde ook de omstreden snelheidsbeperking toe voor de binnenvaart.
Veranderde inzichten
De komende tijd gaan het Havenbedrijf en het ministerie van I&M onderzoeken of door ‘veranderde inzichten in emissies’ de nu afgesproken snelheden haalbaar zijn, de trajecten kunnen worden ingekort en de maatregelen wellicht korter van kracht hoeven zijn.
Ook de verbeterde emissies door binnenschepen worden meegenomen in de berekeningen. Eind 2013 volgt een nieuw verkeersbesluit. De binnenvaartorganisaties behouden zich het recht voor dan alsnog bezwaar aan te tekenen, als de afgesproken snelheden niet haalbaar zijn.