Achilles was weliswaar moedig en braaf, en hij bezat potigheid nadat zijn moeder, de zeenimf Thetis, hem als kind aan zijn hiel in de rivier Styx dompelde. Dat moest hem onsterfelijk maken, maar hij legde toch het loodje door een giftige pijl die zijn kwetsbare achilleshiel doorboorde, verhaalde Homerus.
De tanker Achilles ligt als een vis in de rivier, heeft een Scheldehuid en kiel. Deze Achiles is dus onkwetsbaar! Gevraagd door Gerard Deen wenste doopvrouw Manuela den Boer-Jegen dit eveneens met de woorden: "Behouden vaart voor bemanning en schip." Shipyard Trico’s kade was het podium voor deze scheepsovername en recessie-proof party.
Niets is vanzelfsprekend
Aalmoezenier Bernard van Welzenes zegende de Achilles en zei tijdens zijn toespraak dat door alle eeuwen heen "schepen bouwen onlosmakelijk verbonden is met het bouwen van menselijke relaties. In werk en leven is niets vanzelfsprekend. Zo’n logistiek bouwproces is samenwerken, evenals daarvan genieten en dat blijven doen." Er zijn voor elkaar, versterkt.
Het Achilles-casco realiseerde Rensen Shipbuilding in China voor Deen Shipping uit Zwijndrecht. Shipyard Trico, waar het team de slogan ‘kan niet bestaat niet’ hanteert, maakte er een schip van. En dat deden ze zeer professioneel, zei eigenaar Gerard Deen in een korte maar duidelijke speech: "Bij Trico hoef je niets voor te bereiden; dat doen ze zelf. Gedurende de inbouw wordt elk idee overwogen. Traditie wordt ingeruild voor innovatie, mits het beter en veiliger is. Onze complimenten!”
Met name kregen Piet Buitendijk als projectleider en conserveerder Francisco een pluim. Francisco met zijn Braziliaanse roots hoef je niks te vertellen hoe een schip er op de proefvaart uit moet zien. Hoeveel tijd dat kost en op welk tijdstip maakt hem en zijn medewerkers niets uit. Hij gooit het op een akkoordje met de natuur en je schip glimt op het moment van afspraak.
EBIS-check
Ook bij Monique Deen en dochter Joyce, die vanaf 1 september de scepter zwaait op het kantoor van Deen Shipping in Zwijndrecht, en vanzelfsprekend bij zoon Glenn stond de Achilles de laatste drie maanden prominent op de agenda. Alles wat boven de pet van zijn vader groeit, pakt Glenn aan. De EBIS-check was in één keer goed en dat bewijst dat hij veiligheid serieus benadert.
Monique richtte de woning in, samen met Antoine Willemsen, de woninginrichter die met advies en met zijn vaklieden elk schip uniek maakt. Verschoor Woning en Scheepsstoffering uit Krimpen aan de Lek leverde een compleet interieur van basic tot luxe. Volgens Monique "vooral duurzaam". Verschoor geeft advies tot in detail.
Polmai Brandbeveiliging
Overigens is Polmai Brandbeveiliging daar niet minder sterk in. Gerard Deen heeft in samenwerking met Polmai de IVW er van kunnen overtuigen dat vier blusmonitoren op het trunkdek de lastige, bewerkelijke en aan slijtage onderhevige slangen tijdens laden en lossen op een veilige en efficiënte manier vervangen.
(foto’s Johan de Witte)
Voor de spreekwoordelijke onkwetsbaarheid van de Achilles zorgen onder andere de Mitsubishi-voortstuwing (geleverd door Koedood), de Promarin-schroef en de Van der Velden-roeren. Vanuit een EBR-stuurhut, verfraaid door Willemsen, en navigerend met Alphatron-apparatuur belt Glenn met zijn vader als hij de avond voor de proefvaart Willemstad binnenloopt: "Pa, dit is de eerste waar geen alarm afgaat." Bravo voor Electric Marine Support. "De jongens mogen terugkomen."
Scheldehuid
Harry de Kruyk, via de schoolbank van Van Ommeren aan de wal bij Tankopslag en alweer tien jaar terug op het water, is kapitein op de Achilles. "Een schip met een Scheldehuid en vijf tanks van 750 kuub met elektrische afsluiters, zodat je vanuit de chique stuurhut het schip kan lossen of laden, is in mijn ervaring innovatief."
De Achilles is perfect uitgerust en volgens Gerard Deen "ligt het accent op zo min mogelijk storingen”. Storingsvrij opereren is een hot item voor oliemaatschappijen.
In totaal zijn er nu achttien schepen met een Scheldehuid. Het is een huidconstructie die bij averij als een vangrail functioneert en waarbij uitstroom van lading nagenoeg onmogelijk is. De fabel in het metier dat een casco met Scheldehuid zwaarder is dan een normaal casco wordt getackeld door een gemiddelde 1,04 meter diepgang van het conventioneel geconstrueerde mts Alpheus en de 1,03 meter van deze Scheldehuid-Achilles.
De scheepshuid zelf is duurder, maar de circa 75 procent van de kosten voor equipement en coating van vijf tanks die bij dit schip niet hoeven te worden geïnvesteerd, blijven in de portemonnee. De Scheldehuid is veiligheid die geen extra geld kost, maar oplevert!
Denktank
Wim Driessen, Alexander Durinck en Gerard Deen (DDD bedenkers en doeners) hebben een samenwerking. Een denktank voor de toekomst, maritiem gericht en praktisch functionerend, waarin ieders inbreng serieus wordt genomen. Een team dat de hakken in het zand zet als overheid, techniek of business laat weten dat iets niet mogelijk is.
Uit de koker van Deen komt het Argonon-project. Het wordt een zogenaamd demoschip waarbij de voortstuwingsbrandstof zal bestaan uit 20 procent EN590 diesel en 80 procent LNG. Het is een project dat Deen heeft aangepakt als een antwoord op de op de branche afkomende CCR4-norm vanaf 2016. De ontwikkelingspartners hierin zijn Pon Power als motorleverancier en Technisch Bureau Inec als ontwerper. Vanuit deze testcase zal de wet- en regelgeving moeten worden aangepast. Een dergelijk project vergt ondernemersspierballen, durf en vooral doorzettingsvermogen.
(Johan de Witte)