Erik en Irmgard Baars bestelden ruim voor de crisis het casco voor hun bij machinefabriek A.A. Vink in Sliedrecht af te bouwen 2250 ton metende beunschip Mon-Desir. Het bij Kuipers in Ridderkerk bestelde casco van 86 x 10,50 meter, dat in Oekraïne is gebouwd, kwam na een hoop onvermogen op de werf daar maar liefst anderhalf jaar te laat aan in Nederland. Vervolgens werd twee weken rondgevaren door Nederland om bij verschillende bedrijven klussen te laten doen, die eigenlijk op de werf in Oekraïne hadden moeten gebeuren.
Daarna was de ellende eindelijk achter de rug. Bij A.A. Vink trof familie Baars gemotiveerde en vakkundige mensen die in drie maanden tijd de afbouw van de Mon-Desir klaarden.
Twee gezichten
Erik en Irmgard Baars varen al enkele weken met (thermisch gereinigde) vuile grond van de Eemshaven bij Delfzijl naar Nauerna, een buurtschap in de gemeente Zaanstad. Een buurtschap met twee gezichten. Aan de ene kant veel groen met de karakteristieke houten huisjes en stolpboerderijen; aan de andere kant de 84 hectare grote vuilstortplaats en aan de overzijde van het Noordzeekanaal de Amsterdamse Afrikahaven, een locatie waar ooit het dorp en eiland Ruigoord was gevestigd. Met name het windmolenpark, met negen turbines samen goed voor 27 Megawatt – hetgeen gelijk staat aan het verbruik van 17.500 huishoudens – zorgt voor een landschap van de 21e eeuw.
De Mon-Desir ligt in het verder met woonboten gevulde Zijkanaal D. Erik Baars heeft alle tijd voor een gesprek, want het met 1750 ton vuile grond geladen ruim wordt op dat moment door een grote grijper gelost. “De maximale diepte is 3,76 meter, maar in Friesland mogen we maar 3,20 meter varen.”
“We hebben het bestek in nauwe samenwerking met Bram van Rees van A.A. Vink samengesteld. Ik kende dat bedrijf al heel goed. Tien jaar geleden hebben ze een Tsjechische duwboot van 12 x 8,50 meter voor mij helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. Vier jaar geleden hebben ze een bij VeKa gekocht casco van 19 x 11,20 meter afgebouwd tot een fraaie 2600 pk sterke duwboot.”
Rugoperatie
“We voeren voor Chemgas en dat betekende dat we veel in petroleumhavens lagen. Dat is niet bepaald de vrolijkste locatie en we misten daardoor de gezelligheid aan boord. Voor het gezin hebben we besloten over te stappen op een beunschip. Door de week vaart er een matroos mee. Het gezin verblijft dan in onze woning aan de wal in Oudemirdum. In het weekend en in de schoolvakanties varen Irmgard en de kinderen Silke (9) en Jorn (6) wel mee”, aldus Erik Baars.
Silke (9) en Jorn varen in de weekends en vakanties mee. (foto’s Jan Hoek)
“Ook deze keer heeft A.A. Vink ons niet teleurgesteld. Hoewel Bram van Rees in die periode was uitgeschakeld door een rugoperatie – hij was wel telefonisch stand-by – hebben zijn medewerkers Gert-Jan en Sandra het werk meer dan uitstekend overgenomen. Dat geldt ook voor de toeleveranciers waaronder B&T, timmerbedrijf Holster en Van Wijk. De hele ploeg heeft fantastisch werk geleverd”, stelt Erik Baars.
Redden
Dat geldt duidelijk niet voor de werf in Oekraïne. Als een soort rode draad door het verhaal van Erik Baars loopt de bouw van het casco. Hij vertelt daarover: “Het was één groot drama. Wat een lapzwansen werken er op die werf. Ze hadden een geheel eigen kijk op plus-/min-toleranties. In Nederland hebben we de roef nog moeten verbouwen, omdat de deuren niet dicht konden.”
“Ook de straalbuis hebben we in eigen land geplaatst; als we die hadden opgestuurd, was die daar gegarandeerd zoekgeraakt. Ik ben tijdens de bouw wel zeven keer op de werf in Oekraïne geweest om te redden wat te redden viel. Gelukkig heb ik nu niets meer met die halve maffia te maken.”
Het is toch nog (bijna) allemaal goed gekomen. Er zijn nog wat kleine dingen aan boord die opgelost moeten worden; één van de twee spudpalen blijft bijvoorbeeld hangen. Maar verder zijn Erik en Irmgard zeer tevreden over hun Mon-Desir. Erik Baars vervolgt: “Het is een compleet uitgevoerd schip. De afwaterkleppen zijn hydraulisch te bedienen, evenals de autokraan (17 meter – 2000 kilo). In de zeer ruime machinekamer staat onder andere een Cummins-hoofdmotor van 1300 pk bij 1800 toeren.”
“Heel belangrijk: de Mon-Desir vaart fantastisch. Ik heb als schipper gelukkig nog nooit zonder werk gezeten. De prijzen staan behoorlijk onder druk, maar ik verwacht en hoop dat het allemaal wel weer goed komt met de binnenvaart.” Het is een gepast mon desir van Erik Baars tot slot.
(Jan Hoek)