Nieuwe wachtplaatsen in Hartelkanaal

0

Havenbedrijf Rotterdam is in het Hartelkanaal begonnen met de aanleg van openbare lig- en wachtplaatsen voor grote binnenvaartschepen, vlakbij de Maasvlakte. Het gaat om een standaard afmeerplaats waar schepen tot 135 meter maximaal vier breed kunnen liggen en een nog grotere afmeerplaats voor schepen tot 150 meter (maximaal twee schepen breed). Op die laatste plek mogen ook container-koppelverbanden tot een lengte van 190 meter afmeren.

Containerschepen
De nieuwe binnenvaartligplaatsen moeten vóór de zomer gereed zijn. Aannemer is N. Kraaijeveld uit Sliedrecht. De kosten bedragen circa 2 miljoen euro.
De aanleg past in het beleid van het Havenbedrijf om meer openbare lig- en wachtplaatsen in het westelijk havengebied te realiseren. Het gaat om plaatsen voor lege of geladen containerbinnenvaart die moet wachten op behandeling op de terminal en lege of geladen bunkerschepen. De wachthaven kan ook worden gebruikt voor het aflossen van bemanningen en om kleine reparaties te verrichten. de ligplaatsen worden voorzien van walstroomaansluitingen.

Eerste kunststof brug
Een brug van composiet gaat de lig- en wachtplaatsen met de wal verbinden. Ze is de eerste kunststof brug in de Rotterdamse haven. De brug bestaat uit twee delen van in totaal 30 meter lengte en wordt gemaakt door het Rotterdamse bedrijf FiberCore Europe. Deze innovatie is een duurzaam alternatief voor traditionele stalen loopbruggen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.