Tot 1 december houdt Rijkswaterstaat opnieuw een proef met het langer liggen op een aantal 3×24-uurs-ligplaatsen. Schippers mogen op die aangewezen ligplaatsen opnieuw maximaal veertien dagen blijven liggen.
Dit is de tweede keer dit jaar dat Rijkswaterstaat kijkt naar de ligduur. Deze keer is dat ongeacht eventuele reden of omstandigheden. De langere ligtijd hoeft in deze tweede proefperiode dus niet corona-gerelateerd te zijn. Een veilige en efficiënte doorgaande vaart blijven ook in deze tweede proefperiode de leidende uitgangspunten bij de beoordeling van aanvragen, stelt Rijkswaterstaat.
Doorgaans voldoende ruimte
Van 10 januari tot 10 april 2021 vond de eerste proef plaats: op circa 20 locaties mochten schippers langer liggen dan de ter plekke geldende 3 x 24 uur. Het maximum was veertien dagen. De proef hing samen met de coronacrisis: door gebrek aan lading of andere oorzaak moesten schippers vaker langer op een locatie blijven.
Uit die eerste proefperiode concludeerde Rijkswaterstaat dat er op de gekozen plekken doorgaans voldoende ruimte was voor langer liggen zonder dat de doorgaande vaart werd gehinderd in het nemen van rusttijd. In de meeste gevallen bleef de langere ligtijd beperkt tot maximaal zes of zeven dagen.
Deelnemende ligplaatsen
Nu kijkt Rijkswaterstaat opnieuw naar de mogelijkheden. De gangbare meldprocedure blijft van toepassing. In overleg wordt op basis van de actuele situatie en met de geldende uitgangspunten gekeken of een verzoek gehonoreerd kan worden.
De ligplaatsen voor de tweede proefperiode zijn grotendeels dezelfde als de eerste periode en zijn geselecteerd op basis van suggesties uit de binnenvaart, ligplaatsbeheerders en de beschikbare data over de bezetting.
Aanpassingen
Er zijn twee aanpassingen. Eén van de locaties bij Sas van Gent maakt deze keer geen deel uit van de proef. Dat is wegens noodzakelijk herstel van de kade. Voor Tholen geldt juist een uitbreiding van de capaciteit om langer te liggen. Men kan dubbel liggen op ligplaats Tholen Vluchthaven 4. Op dit moment vinden op de locatie in Tholen overigens onderhoudswerkzaamheden. Daardoor zijn er in het begin van de proefperiode nog wel minder ligplaatsen voorhanden. Het totaaloverzicht is te vinden op vaarweginformatie.nl.
Vanuit de binnenvaartsector is gevraagd om in het algemeen en op meer locaties langer te kunnen liggen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal de bevindingen van de beide proefperiodes evalueren. “Met de inzichten die daaruit voortkomen zal worden gekeken naar eventuele structurele mogelijkheden voor langere ligtijden dan het nu op de Rijkswaterstaat-ligplaatsen geldende wettelijke maximum.” Aldus Rijkswaterstaat.