Met het openen van de sluisdeuren en de brug door Nelly Kalfs, Hoofdingenieur-Directeur van Rijkswaterstaat Oost-Nederland, zijn woensdagochtend 25 oktober de nieuwe Meppelerdiepsluis en -brug officieel in gebruik genomen. Het uit Zwartsluis zelf afkomstige HEBO-schip Catharina 1 werd geschut en voer met de scheepshoorn aan door de sluis en geopende brug.

Even daarvoor had Kalfs in een toespraak gezegd dat er iets moois in Zwartsluis is bereikt wat je op het eerste gezicht niet ziet. “Een flinke investering in de toekomst die de aannemer Strukton-Reef nogal eens wat bloed, zweet en tranen heeft gekost.” Dit kwam vooral door de innovatieve elementen en de ligging nabij een woonomgeving, camping en druk weg- en waterverkeer.

De nieuwe brug en sluis voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen. Er moeten in Nederland nog ruim vijftig bruggen worden gerenoveerd. De nieuwbouw in Zwartsluis kan hierbij als voorbeeld worden gebruikt, aldus Netty Kalfs.

Netty Kalfs verrichtte de officiële opening. (foto Rijkswaterstaat/Thea van den Heuvel DAPh)

BLN-Schuttevaer

Zij was vol lof over de samenwerking en communicatie in de afgelopen jaren met de vertegenwoordigers van Koninklijke BLN-Schuttevaer IJsseldelta-Zwartewater. De regionale afdeling was bij de officiële openingshandeling aanwezig met voorzitter Wolbert Meijer, penningmeester Roelof Huls en regiocoördinator Fiona Oomen.

In het rondje interviews met bestuurders van gemeenten, provincies, waterschap en BLN-Schuttevaer wees regiovoorzitter Wolbert Meijer op het belang van voldoende vaardiepte op de vaarroute IJsselmeer-Meppel. Hij wees op het benodigde uitbaggeren van het traject Zwartsluis-Meppel, dat enkele jaren geleden door geldgebrek werd geschrapt.

Nu de economie is aangetrokken is een goede regionale bereikbaarheid over water van groot belang, stelde Meijer. “We moeten klaar zijn voor de toekomst.” De regiovoorzitter roerde hiermee een gevoelig punt aan, waarover in de wandelgangen werd doorgepraat met bestuurders van provincie, waterschap en Rijkswaterstaat. Meijer bedankte Rijkswaterstaat en Strukton Reef voor het “periodieke en constructieve overleg om de rol namens de schippers te kunnen spelen, waardoor de inrichting praktisch bruikbaar is voor onze schippers”. De onvermijdelijke stremmingen werden ruim van te voren aangekondigd en zijn soepel verlopen.

 

Regionale samenwerking

Niet alleen Kalfs, maar ook andere bestuurders gaven aan dat regionale samenwerking van belang is om kansen te verzilveren. Ook de samenwerking tussen Meppel, Zwolle en Kampen in Port of Zwolle werd hierbij genoemd.

Woensdagmiddag was er voor het publiek gelegenheid de nieuwbouw te bekijken. Tijdens rondleidingen werd uitleg gegeven over de bouw van de brug en sluis en hoe deze werkt.

(met dank aan Roelof Huls)

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.