- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe logistiek over water

Nieuwe logistiek over water

- Advertentie -

Delen

Directeur Dennis Noordzij van Estron overlegt aan boord met binnenvaartondernemer Leon de Wit (r). Links de kraan waarmee de pallets op het zeeschip worden gehesen.

Een samenwerking van een terminal, een logistiek dienstverlener en een binnenvaartbedrijf levert een nieuw transport over water op. De bevoorrading van Maersk schepen gebeurt voortaan op efficiënte wijze met een kempenaar, in plaats van over de weg. Dat scheelt toch 800 vrachtauto’s op de A15.

De samenwerking is tussen Estron, de Waalhaven Groep en de nieuwe binnenvaartonderneming Companero en heet Eswaco. Estron verzamelt de goederen bij het distributiecentrum in de Botlek en bij de terminal van de Waalhaven Groep aldaar worden de goederen op de kempenaar gezet.
De kempenaar is de Bow 1 en opereert vanaf donderdag 15 april 2010 als bevoorradingsschip. De hogere efficiency wordt verkregen door de pallets niet één voor één in het schip te zetten, maar als een container te laden bij de terminal van de Waalhaven Groep in de Botlek. Dat kan door de pallets in een ‘flat rack’ te zetten, die als een container wordt overgeslagen. De kempenaar zelf is voorzien van een eigen kraan, waarmee de pallets op het zeeschip worden gezet. Het is een voorlopige kraan, goed voor 1 ton hijsvermogen. Binnen vier maanden moet er een grotere kraan op komen met 5 ton hefvermogen en een reikwijdte van dertig meter. Deze wijze van werken levert alleen al bij de belading een tijdwinst van 40 á 50 procent op. De efficiencywinst voor Estron kan oplopen tot 300.000 euro per jaar.

Het schip Bow 1 voor de kant bij de terminal

Companero
Het schip is eigendom van Companero, de nieuwe BV van binnenvaartondernemers Leon de Wit en Maurice Bakker. Beiden hebben eigen containerschepen, respectievelijk het ms Balance (110 bij 11,40) en het ms La Blanca (135 bij 15). Samen exploiteren ze ook nog het ms Cunado (110 bij 12,50), een kraanschip en een sleepvlet. Leon de Wit en Maurice Bakker zijn zwagers van elkaar en toen directeur Jan Overdevest van Waalhaven Groep – opdrachtgever van Leon de Wit, wiens La Blanca op Born vaart – in februari dit jaar voorstelde om een bevoorradingsdienst in de Rotterdamse haven te beginnen, waren ze daar direct voor te vinden. Vervolgens richtten ze Companero BV op en kochten de uit 1927 stammende kempenaar op.
Er varen twee man op de Bow 1, die flexibel worden ingezet, omdat het schip in feite altijd beschikbaar moet zijn om de lading – waarvoor wegvervoerder Estron de logistiek verzorgt – op elk gewenst moment van de dag naar de zeeschepen te brengen.
Begonnen werd donderdag 15 april met het vervoer van pallets naar de tanker Maersk Humber in de Europoort. Het was Maersk die Estron verzocht om te kijken naar een manier om per barge de bevoorrading te gaan verzorgen, vertelde directeur Dennis Noordzij van de Estron Group, donderdag 15 april bij de ingebruikname van de Bow 1. “Wij wilden dit vervoer echter niet verliezen en zo raakten we in gesprek met onze buren van de Waalhaven Groep in de Botlek.”
De aanleiding komt echter niet uit de lucht vallen. De aanlevering van goederen moet vaker via de waterkant plaatsvinden omdat de veiligheidsregelgeving dit voorschrijft.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -