- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuw RSP is van kracht – wat zijn gevolgen voor functie-erkenning en...

Nieuw RSP is van kracht – wat zijn gevolgen voor functie-erkenning en dienstboekjes?

- Advertentie -

Delen

Op zaterdag 1 april 2023 is het nieuwe Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) van kracht geworden. Dat betekent dat er aanvullende eisen gelden voor het verkrijgen van een functie-erkenning en dat er nieuwe dienstboekjes zijn.

Dat meldt Stichting SAB. Dat geeft voortaan het nieuwe model dienstboekje uit: dienstboekje gecombineerd met kwalificatiecertificaten. Een belangrijke verandering is dat er geen twee verschillende functies meer worden afgegeven. In plaats van een functie op de nationale wateren en een functie op de Rijn is dit nu gecombineerd tot één functie die geldig is op alle Europese wateren en wateren van de CCR-landen. Deze functie wordt dan “kwalificatiecertificaat” genoemd, bijvoorbeeld “Kwalificatiecertificaat Matroos”.

Vaardagen

Het dienstboekje hoeft vanaf nu niet meer elk jaar gestempeld te worden. “Hou echter in de gaten dat alleen vaardagen geldig worden gestempeld en geregistreerd die niet ouder zijn dan 15 maanden op het moment dat het dienstboekje wordt overlegd voor controle bij een bevoegde autoriteit”, waarschuwt SAB op haar website. “Door deze wijziging komt de aantekening op pagina 10 te vervallen. Het aanleveren van kopieën van het vaartijdenboek blijft ongewijzigd.”

Voor het Rijnpatent gold voor het aantonen en verkrijgen van vaardagen op de Rijn de eis dat het desbetreffende traject zestien keer moest zijn afgelegd. Dit is teruggebracht naar drie reizen in elke richting. Da tmoet wel gebeurd zijn in de afgelopen drie jaar. Dat was tien jaar.

Deksman

Om voor de eerste keer een dienstboekje met kwalificatiecertificaat Deksman te krijgen moet men een pasfoto, geldig legitimatiebewijs en een medische binnenvaartkeuring (niet ouder dan 3 maanden) overleggen. Daarnaast moet je vanaf nu ook de basisopleiding veiligheid deksman hebben afgerond bij een door het CBR erkende opleider en het certificaat overleggen bij de aanvraag.

Dienstboekje Schipper

Op 18 januari 2022 is, als gevolg van de nieuwe EU-richtlijn, een dienstboekje specifiek voor het Kwalificatiecertificaat Schipper geïntroduceerd. In het RSP is dit dienstboekje overgenomen. Een bezitter van een Kwalificatiecertificaat Schipper heeft dit boekje nodig om vaartijd aan te tonen voor het aanvragen van:
– een specifieke vergunning voor het varen op de Rijn of uitbreiding hiervan
– een EU-kwalificatiecertificaat binnenvaart – Deskundige op het gebied van vloeibaar gas (LNG)
– een specifieke vergunning voor het varen met grote konvooien

Wie een groot vaarbewijs (A/B) bezit dat is afgegeven vóór 18 januari 2022, moet eerst naar het CBR (of naar de autoriteit van het land waar het groot vaarbewijs is afgegeven) om dit om te wisselen voor het Kwalificatiecertificaat Schipper. Vervolgens kan hij of zij daarmee dienstboekje schipper bij de SAB aanvragen.

ADN

Als gevolg van de wijzigingen in de EU-richtlijn en het RSP gelden er ook veranderingen voor het bijhouden van de vaartijd voor het ADN. “Met ingang van 1 september 2023 moeten ook de werkzaamheden aan boord van een type C- of G-schip in het kader van de voorschriften van het ADN aangetoond worden met een dienstboekje, een vaartijdenboek en het Certificaat van Goedkeuring (CvG) van betrokken schip (of schepen) van het type C of G”, aldus SAB.

Op duwbakken is het niet verplicht een vaartijdenboek aan boord te hebben en bij te houden. Om ADN-vaartijd aan te tonen en af te stempelen die aan boord van duwbakken is gemaakt, mag in plaats van vaartijdenboek een werkgeversverklaring worden opgesteld.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -