Het jaar 2009 is er één om snel te vergeten, stelt NEA. De vervoersmarkt komt dit jaar uit op een algehele daling van 11,9 procent. Zo’n grote daling is nooit eerder in één jaar geconstateerd. De binnenvaart zou het minste dalen, maar altijd nog 9,7 procent.
NEA verwacht dat het goederenvervoer in 2010 zich voorzichtig zal herstellen. Voor de eerste helft wordt een lichte groei verwacht. Die zal zich verder doorzetten in het laatste halfjaar van 2010. Wel verwacht NEA nog een dip na de zomer door de seizoensinvloeden.
1,4 procent groei in 2010
Uit de derde Korte Termijn Voorspeller (KTV) van onderzoek- en adviesbureau NEA blijkt dat voor 2010 de afzonderlijke transportsectoren weg, spoor en binnenvaart een verschillend beeld laten zien. Voor 2009 daalt het volume over de weg met 12,6 procent ten opzichte van 2008, waarmee het vervoerde volume uitkomt op 699 miljoen ton. Voor het spoor bedraagt de daling 13,1% naar 39,5 miljoen ton) en de binnenvaart komt uit op een daling van 9,7 procent (naar 272 miljoen ton).
Door het aantrekken van de wereldhandel eind 2010 laten alle vervoersectoren voor komend jaar een stijging zien: 2,3 procent bij het wegvervoer, 3,7 procent voor het spoorvervoer en 1,4 procent bij de binnenvaart.
Minder bouwmaterialen
Voor 2010 verwacht NEA voor de binnenvaart dus de kleinste groei. De ontwikkelingen in die sector worden “ondermeer beïnvloed door de afnemende bedrijvigheid in sectoren als de bouw (zand en grind) waardoor er sprake is van een aanzienlijke daling van het vervoer van bouwmaterialen. Het transport van ijzer(erts), metaalproducten en chemicaliën zal in 2010 aantrekken”, voorspelt NEA.
Het containervervoer daalde met 22 procent verhoudingsgewijs sterker dan andere goederensoorten. Het verwachte herstel is ook iets hoger: 2 tot 4 procent.
“De energiemarkt is over het algemeen redelijk stabiel. Het eerste kwartaal van 2010 laat een iets hoger niveau zien dan het eerste kwartaal van 2009 (+3,5%). Eindproducten en containers hebben in 2009 een onstuimige ontwikkeling doorgemaakt met een daling van ruim 22 procent ten opzichte van 2008. In 2010 groeit deze productgroep met 2 tot 4 procent door het aantrekken van de wereldhandel.”