Het containerschip Nadorias eiste een glansrol op tijdens de Wereldhavendagen. Regen of niet, er stond een lange rij geïnteresseerden te wachten, die door medewerkers van het Bureau Voorlichting Binnenvaart met kleine plukjes werden toegelaten aan boord van het schip van Dominic en Sebastiaan van der Meer. Het schip was vanaf zaterdagmiddag tot en met zondagmiddag te bezoeken. ‘Toen we aankwamen, stonden de mensen al te wachten om aan boord te komen’, aldus Dominic. Zijn broer Sebastiaan was de hele zondag druk in de weer in de stuurhut met bezoekers uitleggen wat het schip precies deed. Hij hield een goed verhaal over de containerlogistiek, en specifiek de stroom tussen Groningen en Rotterdam, waar de Nadorias – met een aantal andere schepen – permanent werk heeft.
De bezoekers konden ook een kijkje nemen in de machinekamer, waar ze de bijzondere samenstelling van de aandrijving van de Nadorias konden aanschouwen. Dat kon ook al op de kade, waar sinds vrijdagmiddag een opengeklapte container stond met de volledige hybride aandrijving van de Nadorias keurig schoon en volledig intact kon worden bezichtigd, onder begeleiding van enkele deskundige medewerkers van de firma Koedood Dieselservice, de leverancier van de motor. Deze service was mede mogelijk gemaakt door enkele andere partijen (zie de foto van de outfit van de BVB-medewerkers, die eveneens beschikbaar was gesteld door Koedood). Zondag was het ouderwets druk op de Westerkade, waar het schip was afgemeerd.
De Nadorias is vrij nieuw, werd in 2008 opgeleverd, maar heeft via retrofit een nieuwe, hybride aandrijving laten installeren, waarbij in plaats van een 1.700 PK diesel twee generatorsets een elektromotor aandrijven.
‘Maar zaterdag toen we minder goed weer hadden, waren er juist veel mensen echt geïnteresseerd in de onderliggende techniek,’ vertelt Gertjan de Gelder van Koedood Dieselservice, die enthousiast iedereen die belangstelling toonde, te woord stond.
Zie ook de Binnenvaartkrant van 8 september.