- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNadorias heeft uitstekende vaareigenschappen

Nadorias heeft uitstekende vaareigenschappen

- Advertentie -

Delen

Net als het identieke zusterschip Serudo – dat in de etalage staat – is de gloednieuwe Nadorias van de familie Van der Meer een bijzonder prettig schip om mee te varen. De familie had zelf een zeer grote hand in de afbouw van hun schepen. “De vaar- en manoeuvreereigenschappen van dit schip zijn super, onder meer dankzij het De Waal-roerwerk en twee Oudakker-boegschroeven”, vertelt Dominic.

(foto’s Jan Johan ten Have)

De Nadorias is gebouwd voor de containervaart naar Groningen. Om ondanks de vele lage bruggen op dit traject toch 3-laags te kunnen varen – ook met lege containers – is elke kubieke centimeter ruimte die vrijgemaakt kon worden, ingeruimd als ballastruimte. 1150 kuub kan de Nadorias herbergen, waardoor het ook met drie lagen lege containers als een blok in het water ligt.

Ballastsysteem
Elke ballasttank is – net als de water- en gasolietanks – uitgerust met sensoren voor niveaumeting. In het stuurhuis is zo precies het vloeistofniveau af te lezen. Dankzij het luchtdrukgestuurde systeem dat vanuit het stuurhuis volledig met een touchscreen te bedienen is, kan elke tank tot op de millimeter onafhankelijk worden geleegd of gevuld. Het leidingsysteem dat hiervoor benodigd was, is door de familie Van der Meer zelf helemaal uitgedokterd en aangelegd.
De Nadorias is een eigen ontwerp van de familie Van der Meer, in nauwe samenwerking met Concordia Shipyards, in tekeningen vertaald door Progress (nu Alpha Techniek). Uitgangspunt was de kanaalvaart naar Groningen en hoge zeewaardigheid van dit schip met open ruim. In verband met de windvang van drie lagen containers – waaronder één laag high-cubes – en de smalle kanalen, is het schip uitgerust met een dubbele boegschroef, geleverd door Oudakker.

Casco
Het via Chris Kornet van Concordia Shipyards in China bestelde casco is uitgerust met een verhoogd middenschip, ook dit in verband met de zeewaardigheid en zo hoog mogelijke ballastcapaciteit in de zijwanden. De roef achterop is vast opgesteld. Waar het achterschip is gebaseerd op een bestaand schip, is de kop van de Nadorias (en dus ook die van de Serudo) door Van der Meer naar eigen smaak ontworpen.
De technische afbouw van de Nadorias en de Serudo (machinekamer, schroeven, roeren en generatorsets) werd uitgevoerd onder regie van Markerink in Lobith. De rest van de afbouw vond plaats in eigen beheer. De afbouw van beide schepen nam gezamenlijk negen maanden in beslag.
Opvallend is de ‘gladde’ afwerking van het schip met weinig tierlantijnen aan dek en roestvaststalen deuren, luiken en handrelingen. De door scheepsreparatiebedrijf Misti geleverde autokraan is weggewerkt in de roef. “Wij wilden een mooi, strak afgewerkt schip”, zegt Sebastiaan. “En daarin zijn wij voor ons gevoel uitstekend geslaagd.”

Dubbel uitgevoerd

De Nadorias gaat varen op de lijndienst naar Groningen van MCS. “Het spoorboekje op deze lijndienst is strakker dan die van de Nederlandse Spoorwegen”, duidt Dominic. “Bedrijfszekerheid van ons schip is daarom van het grootste belang. Dat is de reden dat veel op de Nadorias dubbel is uitgevoerd. Een behoorlijke extra investering, maar zo kunnen wij bij uitval toch in bedrijf blijven.”
Verder is het schip uitgerust met spudpalen op het voor- en achterschip, geleverd door Kees Burger. Dominic: “In de noordelijke havens is aan de kades vaak weinig ruimte te vinden om aan te leggen. Nu kunnen wij overal liggen.”
De door Koedood Dieselservice geleverde Mitsubishi S16R-C2MPTK hoofdmotor levert 1700 pk bij 1600 toeren. De twee boegschroeven worden aangedreven door twee 485 pk sterke Scania-motoren en voor de stroomvoorziening zijn aan boord twee John Deere-generatorsets van 73 kVA geplaatst.

Ziel en zaligheid
De Nadorias werd op zaterdag 13 juni aan de Hulkestein bij Nijkerk gedoopt door moeder Ria van der Meer. Na afloop genoten de ongeveer 250 aanwezigen van een gezellig tentfeest in informele sfeer, met muziek en een barbecue. Een bijzonder gezellig samenzijn waardoor het nog lang onrustig bleef aan de Hulkestein.
De afbouw van de Serudo en Nadorias was voor familie Van der Meer het eerste nieuwbouwproject. Negen maanden werkten zij er met veel plezier aan. “De sfeer was heel goed en we hebben hier een hoop van geleerd. We hebben zelf heel veel gedaan. Zo kun je je ziel en zaligheid in het schip leggen en er iets heel moois van maken. Dat is voor ons gevoel heel goed gelukt, het resultaat is volstrekt naar wens.”

(Jan Johan ten Have)

.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -