- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKoning opent baanbrekend simulatorcentrum bij MARIN

Koning opent baanbrekend simulatorcentrum bij MARIN

- Advertentie -

Delen

Koning Willem-Alexander opende dinsdag 28 mei het Seven Oceans Simulator centre (SOSc) van MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland. Met het symbolisch omzetten van een telegraaf zette hij ‘de zee van de toekomst’ in beweging.

Na deze openingshandeling kreeg de Koning een rondleiding in het SOSc. Daar simuleerde MARIN die zee van de toekomst in grote bolvormige en bewegende simulatoren: een emissieloos schip van de toekomst op waterstof en met windvoortstuwing, een onderhoudsschip voor offshore windturbines met kranen en onderwaterdrones en een nieuwe KNRM-reddingboot.

Naast de koning waren ook de Commissaris van de Koning, de burgemeester van Wageningen en vertegenwoordigers van de Nederlandse maritieme sector en de ministeries van EZK, IenW en Defensie aanwezig bij het event.

Afsluitend sprak Willem-Alexander met mensen die betrokken waren bij de ontwikkeling en realisatie van het nieuwe simulatorcentrum en met samenwerkingspartners van MARIN uit de maritieme sector. Hij prees de eeuwenlange nautische inventiviteit die in het Wageningse centrum samenkomt.

Onbemande schepen

Met de nieuwe onderzoeksfaciliteit – waarvan er volgens MARIN zelf geen tweede op de wereld is – wil het instituut bijdragen aan schone, slimme en veilige scheepvaart en aan duurzaam gebruik van de oceaan. Bemanningen kunnen in het simulatorcentrum worden voorbereid op maritieme operaties. Die worden steeds complexer doordat containerschepen groter worden, het scheepvaartverkeer op zee toeneemt en weerpatronen onvoorspelbaarder worden.

Willem-Alexander kroop samen met een bemanningslid van de KNRM op de Fast Small Ship Simulator. (foto MARIN)

Alle simulatoren kunnen aan elkaar worden gekoppeld om situaties na te bootsen met meerdere schepen die onder moeilijke omstandigheden op zee opereren. De nieuwe simulatoren worden ook gebruikt voor onderzoek naar de toepassing van virtual reality-technieken en het monitoren van onbemande schepen.

Ook kan MARIN in het SOSc onderzoek doen naar de menselijke factor: het functioneren van de bemanning in moeilijke omstandigheden. MARIN zet nautisch en hydrodynamisch onderzoek in om schepen, platforms, windturbines en havens te optimaliseren en werkt aan innovaties om duurzame energie-, voedsel- en grondstoffenwinning op zee te realiseren.

Bemanning centraal

“Het SOSc dicht de kloof tussen ontwerp en operatie”, zei Bas Buchner, algemeen directeur van MARIN. “De betrokkenheid van de toekomstige bemanning bij het ontwerp van het schip en de toepassing ervan is een voorwaarde voor veilige, effectieve en slimme schepen, offshore-constructies en operaties. Wij noemen dit crew-centered ship design and operation. Met het SOSc bieden we een digitale en virtuele werkplek om deze ontwikkeling in de maritieme sector te stimuleren.”

“Geavanceerde digital twinning op simulatoren stelt ontwerpers en bemanning in staat om samen schepen in operationele omstandigheden te ervaren en te verbeteren voordat ze worden gebouwd. De SOSc-simulatoren kunnen daarnaast een belangrijke rol spelen bij het oefenen en trainen van complexe operaties en het ontwerpen van complexe infrastructuur.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -