Minister Harbers woonde op 4 juli de afronding van de verruiming van de Twentekanalen bij. Hij deed dat samen met vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, aannemerscombinatie Van Oord-Hakkers-Been en regionale bestuurders.
Dankzij de verruiming van de Twentekanalen kunnen grotere en zwaarder beladen schepen veiliger en vlotter varen en zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede beter bereikbaar. Om de vaarweg geschikt te maken voor klasse Va-schepen zijn sinds 2008 tal van projecten uitgevoerd. Zo is in een eerdere fase het traject tussen Sluis Eefde en Delden verruimd, is een nieuwe kolk bij Eefde gebouwd en zijn kades en zwaaikommen aangepast. De gemeenten Almelo en Hengelo moeten de havens nog geschikt maken.
Lading naar het water
De Twentekanalen gelden als een belangrijke logistieke verbinding voor het vervoer van goederen. Het transport op de route neemt naar verwachting toe in de komende jaren. Toenmalig minister Schultz van Haegen maakte in 2013 afspraken met 31 Twentse bedrijven om lading van de weg te verschuiven naar het water. Die afspraak is vastgelegd in de ‘Beter Benutten-deal’.
Om ervoor te zorgen dat schepen meer lading kunnen vervoeren zijn de Twentekanalen verruimd tussen de IJssel en sluis Eefde, tussen sluis Eefde en Delden (eerdere fase), tussen Delden en Hengelo en in de zijtak. Verder is de invaart van de zijtak aan beide zijden met zo’n 1,50 meter verbreed.
Klasse Va
Op veel plaatsen zijn de damwanden vervangen, omdat ze aan vervanging toe waren. Bij Delden is een grotere zwaaikom aangelegd en bij Almelo is een nieuwe aangelegd. Ook is de gemeentekade Delden veiliger gemaakt voor het laden en lossen van klasse Va-schepen.
Bij Sluis Hengelo zijn de bestaande wachtplaatsen voor binnenvaartschepen uitgebreid en is aan beide zijden van de sluis een wachtplaats voor de recreatievaart aangelegd. Voor schepen met gevaarlijke stoffen (kegelschepen) is de bestaande kegelligplaats geschikt gemaakt voor de klasse Va.
Oevers
De zwaaikom bij Bornerbroek is natuurlijkvriendelijk heringericht. Bij Kristalblad kreeg 500 meter hellende oever langs beide kanten van het kanaal een natuurlijke uitstraling. Daarnaast zijn tussen Delden en Hengelo en bij Almelo hellende oevers aangelegd, zodat mensen en dieren gemakkelijker uit het kanaal kunnen komen als ze daar per ongeluk in zijn geraakt.
Het gebied rondom de Twentekanalen is van zichzelf ‘kwelgevoelig’. Om overmatige kwel te voorkomen heeft Rijkswaterstaat een zandbentonietmengsel toegepast. Dit is een innovatieve maatregel, die de bodemweerstand verhoogt na het baggeren van de waterbodem en zo overmatige kwel voorkwam.
Drie sluizen
Het Twentekanaal loopt van Eefde via Hengelo naar Enschede, met een aftakking naar Almelo. Samen worden ze Twentekanalen genoemd. Het Twentekanaal tussen Eefde en Enschede is 47 kilometer lang; de zijtak is 16 kilometer lang.
Het totale hoogteverschil tussen Zutphen en Enschede is ongeveer 20 meter. Om dat verschil te overbruggen zijn er drie schutsluizen. In de zijtak naar Almelo bevinden zich geen schutsluizen. Jaarlijks bevaren 12.000 vracht- en 1.500 recreatieschepen de kanalen. Verwacht wordt dat dit op termijn groeit naar jaarlijks 20.000 vrachtschepen.